Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 221
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202481988
Kategori: Fagbøker
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lærerutdanning
Nivå: Akademisk, Profesjonsmarkedet, Akademisk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Grunnskolelærerutdanning gjennom pedagogisk entreprenørskap

Denne boka handler om pedagogisk entreprenørskap som læringsstrategi i et flerfaglig perspektiv, og om hvordan læreren kan vektlegge dette. Målet er å bidra til forståelse og kunnskap om hvordan pedagogisk entreprenørskap kan bli en del av skolens fag. Boka er skrevet i en grunnskolelærerutdanningskontekst, siden pedagogisk entreprenørskap byr på faglig tilnærming som både studenter, lærerutdannere og nye og erfarne lærere bør kjenne til.

Boka er organisert i to deler. Den første delen gir et bredt bakteppe for entreprenørskap som pedagogisk fenomen og læringsstrategi. Den andre delen representerer det fagdidaktiske perspektivet med eksempler fra skolefagene norsk, matematikk, samfunnsfag, kroppsøving og kunst- og håndverksfag. Her beskriver faglærere hvordan de forstår pedagogisk entreprenørskap fra fagets ståsted, og hvordan de tar i bruk entreprenørielle arbeidsformer på sitt fagområde.

Til toppen

Om forfatter
Inger Karin Røe Ødegård er Dr.polit i pedagogikk ved Høgskulen i Sogn og Fjordane hvor arbeidet består av implementering av pedagogisk entreprenørskap i den nye lærerutdanningen, og forskning på temaet. Arbeidet i Utdanningsdirektoratet 2005-2008 med implementering av den nasjonale strategien for entreprenørskap i utdanningen. Har skrevet flere fagbøker og vitenskapelige artikler om Pedagogisk Entreprenørskap. Er p.t. leder for det nasjonale nettverket for pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanningene.