Musikkpedagogiske utfordringer (Heftet)

Artikler om musikkpedagogisk teori og praksis

Forfatter:

, , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2005
Antall sider: 204
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202240127
Kategori: Estetiske fag
Fag: Estetiske fag
Nivå: 1. trinn, 10. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Omtale: Musikkpedagogiske utfordringer
Hvordan læres musikk og musikkvaner i dag? Hvilken rolle spiller det økte musikkulturelle mangfoldet, og hvordan griper den teknologiske utviklingen inn i musikkopplæring og -undervisning? Hvilke menneskesyn legger vi til grunn, og hvilke yrkesetiske valg tar vi i den musikkpedagogiske virksomheten?

Musikkpedagoger, lærere og studenter står overfor store utfordringer på et fagområde hvor det stadig utvikles ny kunnskap. Denne artikkelsamlingen er skrevet for å formidle viktige deler av den nye kunnskapen. Den bygger på nyere musikkpedagogisk forskning og utviklingsarbeid, blant annet på seks nyere doktorgradsarbeider på området.

Her presenteres musikkpedagogiske perspektiver på menneskesyn, yrkesetikk, musikkopplevelse, musikkteknologi, musikkformidling, læreplanforståelse, improvisasjon, improvisasjonsgehør, strategisk læring, musikkulturelt mangfold, musikk og kunnskap, komponering i grunnskolen og musikkfestivalen som arena for senmoderne identitetsarbeid.

Artiklene er skrevet med tanke på lærere og studenter i lærerutdanning og høyere musikkutdanning. Innholdet er også aktuelt for musikkpedagoger og andre lærere som underviser i estetiske fag i grunnskole og videregående skole, og lærere ved kulturskolene.

Til toppen

Flere bøker av Geir Johansen, Guro Gravem Johansen, Signe Kalsnes og Øivind Varkøy:

Om forfatter

Geir Johansen er professor i musikkpedagogikk ved Norges musikkhøgskole, med didaktikk og fagdidaktikk som spesialområder. Han har doktorgrad i musikkpedagogikk med en avhandling om læreres oppfatning av musikkfaget i grunnskolen og en ny læreplans påvirkning på denne. Videre har han studert utdanningskvalitet i høyere musikkutdanning med forskningsinteressen rettet mot musikkdidaktikk som undervisningsfag i musikklærerutdanningen.

Johansen har publisert arbeider i norske og internasjonale bøker som Sociology and Music Education og tidsskrifter som Research in Music Education, British Journal of Music Education og Arts Education Policy Review og presentert arbeider ved norske og internasjonale konferanser. Ut over høyere musikkutdanning har han erfaring fra musikkundervisning i grunnskolen, kulturskolen og det frivillige musikklivet.

Signe Kalsnes er førstelektor i musikkpedagogikk og musikkformidling ved Norges musikkhøgskole. Hun er utdannet musiker og musikkpedagog og har undervisningserfaring fra kulturskole og høyere musikkutdanning. Kalsnes ledet læreplangruppen for musikk i grunnskolen (Kunnskapsløftet), utarbeidet grunnlagsdokumentet Skapende læring. Strategi for kunst og kultur i opplæringen 2007–2010 for Utdanningsdirektoratet, og var initiativtaker til 4-årig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag. Hun har deltatt i en rekke utvalg og faglige nettverk, som Referansegruppa for Den Kulturelle skolesekken og Nasjonalt råd for lærerutdanning, og er styreleder for SEF – Samarbeidsforum for estetiske fag. Kalsnes har publisert artikler og kapitler i bokprosjekter og vært medredaktør og forfatter i antologien Musikkpedagogiske utfordringer (2004). Øivind Varkøy er professor i musikkpedagogikk, forskningsleder og leder for ph.d.-utdanningen ved Norges musikkhøgskole. Han er også gjesteprofessor i musikkvitenskap ved Örebro universitet (Sverige). Fagområdene hans er musikkpedagogisk idéhistorie og -filosofi, samt musikkfilosofi. Han har gitt ut en rekke bøker og artikler, nasjonalt og intenasjonalt, og har de senere årene vært særlig opptatt av problematikk knyttet til musikk og kunst i et nytteperspektiv. Dette kommer ikke minst til uttrykk i boken Om nytte og unytte (2012).