Musikk og mysterium (Heftet)

Fjorten essay om grensesprengende musikalsk erfaring

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2004
Antall sider: 211
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202241544
Kategori: Estetiske fag
Fag: Estetiske fag
Nivå: Akademisk
Omtale: Musikk og mysterium
Dype og sterke musikkopplevelser betyr svært mye for mange av oss. Vi opplever at musikk kan formidle innsikt, følelsesmessig støtte, styrke og mening. Musikk kan åpne for grensesprengende erfaring og gi glimt av det mysteriøse.

I forhold til slike opplevelser virker mye av dagens musikkdebatt og musikkvitenskap tafatt, reduksjonistisk og fortapt i utenomsnakk. En moderne musikktenkning må, ifølge denne bokens forfattere, ta slike personlige erfaringer på alvor.

Musikk og mysterium handler derfor om musikkerfaringens gåtefulle karakter. Erfaringen stiller oss overfor noe som er større enn oss selv. Hva er dette noe som taler til oss? Er det ensbetydende med religiøs erfaring? Er det tvert imot noe vi selv legger inn i musikken? Eller er det en rent estetisk dimensjon som blir til gjennom kunstverket? Peker musikken likevel ut over seg selv?

Forfatterne presenterer personlig fargede essays om lytting og estetisk erfaring, om Bruckners mørke mysterium, om hvordan Bach var mulig, om Mahler, Stravinskij, Schönberg, russisk kirkesang, og om musikkopplevelse i lys av religiøs tro. Fem profilerte, norske samtidskomponister diskuterer musikkens tilblivelse. I tillegg bidrar filosofen Arne Johan Vetlesen og dikteren Gro Dahle med essay om erfaring og lesning.

Boken er skrevet både for bruk i undervisning i musikkestetikk i høyere musikkutdanning og for et musikkinteressert publikum.

Til toppen

Flere bøker av Erling E. Guldbrandsen og Øivind Varkøy:

Om forfatter
Erling E. Guldbrandsen er professor ved Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo. Han har en magistergrad om norsk samtidsmusikk og en doktorgrad om europeisk etterkrigsmodernisme med vekt på Pierre Boulez. Guldbrandsen har forsket, publisert og undervist på feltet musikkhistorie i en årrekke og har bred erfaring med samtidsmusikk. Han har vært musikkoordinator ved Henie-Onstad Kunstsenter, programsekretær i NRK, redaktør for magasinet «NRK musikken» og musikkritiker i Ballade og Morgenbladet. Han leder for tiden doktorgradsutdanningen i musikk- og teatervitenskap, estetikk, kunst- og idéhistorie ved UiO, og driver forskergruppen MORG (Musical Modernism Research Group). Øivind Varkøy er professor i musikkpedagogikk, forskningsleder og leder for ph.d.-utdanningen ved Norges musikkhøgskole. Han er også gjesteprofessor i musikkvitenskap ved Örebro universitet (Sverige). Fagområdene hans er musikkpedagogisk idéhistorie og -filosofi, samt musikkfilosofi. Han har gitt ut en rekke bøker og artikler, nasjonalt og intenasjonalt, og har de senere årene vært særlig opptatt av problematikk knyttet til musikk og kunst i et nytteperspektiv. Dette kommer ikke minst til uttrykk i boken Om nytte og unytte (2012).