Kunstner eller lærer? av Elin Angelo, Jorunn Spord Borgen, Solveig Christensen, Ingvild Digranes, Anne Berit Emstad, Leif Hernes, Bjarne Isaksen, Signe Kalsnes, Liv Merete Nielsen, Anders Rønningen, Lise Vikan Sandvik, Morten Sæther, Øivind Varkøy og Tone Pernille Østern (Ebok)
Ebok

Ingen angrerett. Umiddelbart tilgjengelig i Tanum e-bok leseapp eller på Min side. Kan sendes til Kindle.

Last ned utdrag     Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , , , og
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 240
Kopibeskyttelse: Vannmerket
Filformat: EPUB
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202459260
Kategori: Estetiske fag
Fag: Estetiske fag, Praktisk-estetiske fag
Nivå: Akademisk
Omtale: Kunstner eller lærer?

- Er jeg kunstner eller lærer når jeg formidler og underviser i kunstfaget mitt?
- Hvis jeg er kunstner, hva er det da jeg kan, og hva er det jeg gjør, til forskjell fra hvis jeg er lærer?
- Hvem bestemmer om jeg er kunstner eller lærer?

Denne boka forbereder studenter på de ulike og ofte motstridende rollene og forventningene de kan møte i sitt yrkesliv. Forfatterne tar opp dilemmaer man kan oppleve i yrkesfeltet og drøfter grunnlagsforståelse og begreper som trengs for å håndtere ulike profesjonsoppfatninger og -dilemmaer.

Boka egner seg for bachelor- og masterstudenter i kunstpedagogiske, utøvende og skapende kunstutdanninger og for andre som jobber med formidling og undervisning i musikk, dans, drama, teater, visuelle kunstfag og andre kunstneriske uttrykk. Boka er også aktuell for forskere og ph.d.-studenter innen de same fagområdene.

Til toppen

Andre utgaver

Kunstner eller lærer?
Bokmål Heftet 2014
Om forfatter
Elin Angelo er ph.d. og førsteamanuensis i musikkdidaktikk ved NTNU, Program for lærerutdanning. Hun er utdannet musiker og musikkpedagog, og har erfaring fra kombinerte stillinger i det musikkpedagogiske landskapet fra barnehage til høyere utdanning. Angelo disputerte med avhandlingen Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser (2012), og har siden 2006 vært forfatter og medforfatter i en rekke publikasjoner om musikk, kunst og pedagogikk. Hun er aktuell med monografien Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet (2014), og i samarbeid med Morten Sæther; Barnet och musiken. Introduktion i musikpedagogik för förskolläräre (2014). Jorunn Spord Borgen er professor ved Norges idrettshøgskole, seksjon for kroppsøving og pedagogikk. Hun har bakgrunn som faglærer i forming, har kunstfaglig utdanning fra Statens håndverks- og kunstindustriskole, hovedfag i forming og humanistisk doktorgrad. Hennes forskningsinteresse er tverrfaglig og omfatter utdanningsvitenskapelige og kulturteoretiske perspektiver på forståelse av ulike kunnskapsformer i kunstfagene og de praktiske og estetiske skolefagene. Hun har lang erfaring som lærerutdanner og som forsker ved Nordisk institutt for studier av innnovasjon, forskning og utdanning (NIFU), der hun har gjennomført en rekke forskningsprosjekter, evalueringer og analyser innenfor kunst- og kulturformidling for barn og unge, grunnopplæringen, høyere utdanning, utdanningspolitikk og forskningspolitikk. Solveig Christensen er rådgiver i Studie- og FoU-seksjonen ved Norges musikkhøgskole (NMH), og avla i 2013 doktorgrad med avhandlingen Kirkemusker, kall og profesjon. Hennes kompetanseområder er utdannings- og profesjonsforskning i musikk, høyskolepedagogisk forskning og forskningsformidling. Hun arbeider som koordinator for ph.d.-utdanningen ved NMH. Christensen har musikkfaglig, administrativ og pedagogisk utdanning, og har lang erfaring med både undervisning, studieveiledning og administrasjon. Ingvild Digranes er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo og Akerhus, institutt for estetiske fag, og styreleder for Kunst og design i skolen. Hennes fagområder er skole og demokrati, brukermedvirkning i design, lærerprofesjonalitet og design- og kunstdidaktikk. I sin doktoravhandling fra 2009 med tittelen Den Kulturelle skulesekken. Narratives and myths of educational practice in DKS projects within the subject Art and Crafts, diskuterer hun hvordan ulike verdisett knyttet til innholdsvalg og kvalitetsdommer i undervisning blir aktivisert i møte mellom lærere og kunstnere. Digranes har tidligere bakgrunn som lærer i grunnskolen og har vært medforfatter i en rekke publikasjoner. Anne Berit Emstad er førsteamanuensis i skoleledelse ved NTNU. Hun har lang erfaring som lærer, pedagogisk konsulent og regionkonsulent i kommunal sektor. Hun har siden 2008 undervist på mastergrad i skoleledelse og rektorutdanningen ved NTNU. Hennes forskningsinteresser er knyttet til skoleutvikling, skolevurdering og ledelse for læring på individuelt nivå og på organisasjonsnivå. Leif Hernes er professor i drama ved Høgskolen i Oslo og Akerhus, Institutt for barnehagelærerutdanning. Han har bakgrunn som danser, pedagog og førskolelærer, og som koreograf i Dansdesign med en rekke produksjoner for scene, film og fjernsyn. Hernes har arbeidet med flere kunstprosjekter for barn, og skrevet og medvirket i en rekke bøker og artikler om kunst, dans og teater – mange med tema om kunst og barn. Bjarne Isaksen er førstelektor i musikkpedagogikk ved Det kunstfaglige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet. Isaksen har mange års erfaring fra undervisning i høyere utdanning og fra videregående skole og kulturskole. Han er opptatt av forholdet mellom individet og opplæringen, og har gjennomført en rekke ulike FoU-prosjekter knyttet til tematikken. Publisering inkluderer både lærebøker, artikler og kapitler. Signe Kalsnes er førstelektor i musikkpedagogikk og musikkformidling ved Norges musikkhøgskole. Hun er utdannet musiker og musikkpedagog og har undervisningserfaring fra kulturskole og høyere musikkutdanning. Kalsnes ledet læreplangruppen for musikk i grunnskolen (Kunnskapsløftet), utarbeidet grunnlagsdokumentet Skapende læring. Strategi for kunst og kultur i opplæringen 2007–2010 for Utdanningsdirektoratet, og var initiativtaker til 4-årig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag. Hun har deltatt i en rekke utvalg og faglige nettverk, som Referansegruppa for Den Kulturelle skolesekken og Nasjonalt råd for lærerutdanning, og er styreleder for SEF – Samarbeidsforum for estetiske fag. Kalsnes har publisert artikler og kapitler i bokprosjekter og vært medredaktør og forfatter i antologien Musikkpedagogiske utfordringer (2004). Liv Merete Nielsen er professor ved Høgskolen i Oslo og Akerhus, institutt for estetiske fag, og professor II ved Høgskolen i Telemark. I tillegg leder hun forskningsprosjektet DESIGN LITERACY og forskernettverket DesignDialog. I forbindelse med utviklingen av læreplaner for Kunnskapsløftet, ledet hun læreplangruppa for Kunst og håndverk i grunnskolen, og var medlem i tilsvarende læreplangruppe i L97. Nielsen har også har hatt en rekke ulike verv, blant annet i interesseorganisasjonen Kunst og design i skolen. Hun har bakgrunn som tegnelærer og har undervist i tegning og bildemedia i videregående opplæring. Nielsen har utgitt og vært medforfatter i en rekke bøker og artikler, deriblant Fagdidaktikk for Kunst og håndverk – i går, i dag, i morgen (2009). Anders Rønningen har vært doktorgradsstipendiat tilknyttet Senter for pedagogiske tekster ved Høgskolen i Vestfold. Han har der arbeidet fram sitt doktorgradsprosjekt med analyse av det flerkulturelle perspektivet i lærebøker i musikk i ungdomsskolen, og har publisert en rekke artikler og kapitler om emnet. Han er nå tilknyttet doktorgradsprogrammet ved Norges Musikkhøgskole. Fra 2011–2014 er han Studiekoordinator ved Lovasoa Cross Cultural Competence Center på Madagaskar. Foruten tilsammen 8 års erfaring fra Madagaskar har han også bakgrunn som lærer i norsk grunnskole. Rønningen er i tillegg komponist og musiker, og har ledet flere samarbeidsproduksjoner mellom musikere i Madagaskar og i Norge. Lise Vikan Sandvik er førsteamanuensis i fremmedspråkdidaktikk og nestleder for utdanning ved Program for lærerutdanning, NTNU. Sandviks interessefelt er hovedsakelig rettet mot områdene skriving, vurdering for læring, utdanningsforskning og utvikling av læreres vurderingskompetanse. Hun har skrevet en avhandling om vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning (2011), og har publisert flere artikler og bokkapitler om læringsledelse, skriving og vurdering. Sandvik er forsker i det fireårige Udir-finansierte forskningsprosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS) og har vært redaktør for rapportene i prosjektet. Sandvik har flere års erfaring som lærer i ungdomsskole og videregående skole. Morten Sæther er førstelektor ved seksjon for musikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole. I tillegg har han utdanning innen spesialpedagogikk og drama. Han har skrevet flere bøker om musikk og pedagogikk. Sæther har holdt en rekke kurs for ansatte i skole og barnehage og har hatt innlegg på konferanser i inn- og utland. Han har i mange år vært engasjert i barnehageutvikling og utdanningsprosjekter i det sørlige Afrika. I tillegg til lang undervisningserfaring ved DMMH, har han erfaring fra kulturskole og barneskole og fra frivillig musikkliv i Trondheim. Øivind Varkøy er professor i musikkpedagogikk, forskningsleder og leder for ph.d.-utdanningen ved Norges musikkhøgskole. Han er også gjesteprofessor i musikkvitenskap ved Örebro universitet (Sverige). Fagområdene hans er musikkpedagogisk idéhistorie og -filosofi, samt musikkfilosofi. Han har gitt ut en rekke bøker og artikler, nasjonalt og intenasjonalt, og har de senere årene vært særlig opptatt av problematikk knyttet til musikk og kunst i et nytteperspektiv. Dette kommer ikke minst til uttrykk i boken Om nytte og unytte (2012). Tone Pernille Østern, ph.d. (Dr. of Arts in dance), er dansekunstner/koreograf på det frie scenekunstfeltet og førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk ved Program for lærerutdanning, NTNU. Hennes doktorgrad i dansekunst er fra Teaterhögskolan i Helsingfors (nå en del av University of the Arts Helsinki). År 2011 var hun skapende fylkeskunstner i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Hun har lang fartstid som frilanskoreograf og dansepedagog i det profesjonelle og frivillige kulturlivet, samt i ulike skoleslag. Fra 2010 er hun faggruppeleder i kunstfag, mediefag og idrett ved Program for lærerutdanning, der hun også er fagansvarlig for mastergraden i kunstfagdidaktikk. For Østerns kunstneriske virke, se www.dance-company.no og www.danselaboratoriet.no.