Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 292
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202350161
Kategori: Barnehagelærerutdanning
Fag: Barns utvikling, lek og læring
Nivå: Akademisk
Omtale: Læringskulturer i barnehagen

Barnehagen har gjennomgått store forandringer de senere årene, og er i dag en viktig samfunnsinstitusjon for alle barn. Her tar barna sine første skritt i det som omtales som det livslange læringsløpet. Dette gir mange spennende muligheter og utfordringer for barnehagesektoren og skaper et økt behov for utvikling av det barnehagevitenskaplige forskningsfeltet, noe denne boka er et bidrag til. Forfatternes intensjon med boka er også å styrke forskningsbasert undervisning og stimulere til refleksjon og debatt.

Forfatterne av Læringskulturer i barnehagen presenterer ny forskningsbasert kunnskap om læring i barnehagen, sett fra et flerfaglig perspektiv. Bidragene er her omtalt som samfunnsvitenskapelige, naturvitenskapelige, estetiske og etiske blikk.

Boka er skrevet av og for forskere innen det barnehagevitenskapelige feltet. Den retter seg også mot andre som er engasjert i barnehagen, som lærerutdannere, studenter og ansatte i barnehage- og oppvekstsektoren.

Til toppen

Flere bøker av Marit Alvestad, Anita Berge, Ragnhild Gilbrant, Mari Anne Ellingsen Gryte, Eva Marianne Johansson, Jorunn Melberg, Reidar Mosvold, Elisabeth Ianke Mørkeseth, Tina Dykesteen Nilsen, Barbara Maria Sageidet og Torill Vist:

Du vil kanskje også like

Anmeldelser av Læringskulturer i barnehagen
«Det er en styrke ved boka at forfatterne berører områder som kan oppleves krevende og utilnærmelige. Boka utfordrer meg blant annet til å reflektere kritisk over: hvilke og hvor mange læringskulturer som finnes i min barnehage. Hvor mangfoldige er vi egentlig? Hvor bevisste er vi overfor de læringskulturer som barnehagen rommer? Jeg kjenner jeg blir nysgjerrig på dette.»Hanne B Myrvold, Første steg

Til toppen

Om forfatter
Marit Alvestad er professor i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger. Hun har utgitt en rekke publikasjoner innenfor pedagogikk.
Reidar Mosvold er førsteamanuensis i matematikk/matematikkdidaktikk ved Universitetet i Stavanger, Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk. Mosvolds faglige hovedfokus er knyttet til læreres undervisningskunnskap i matematikk, matematikkens historie og små barns matematiske utvikling i skole og barnehage. Han har en rekke publikasjoner innenfor disse områdene – både i bøker, tidsskrifter og vitenskapelige antologier. Torill Vist er førsteamanuensis i musikkpedagogikk ved Universitetet i Stavanger. Hun har utgitt en rekke publikasjoner innenfor musikk.