Læring (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 160
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202473860
Kategori: Barnehagelærerutdanning
Fag: Barns utvikling, lek og læring
Nivå: Akademisk
Omtale: Læring

Hvordan barn lærer har alltid vært et sentralt pedagogisk forskningstema.

I Barndom i barnehagen: LÆRING presenterer nordiske forskere ny kunnskap om barns læring. Artiklene i denne fagfellevurderte vitenskapelige antologien er et bidrag til den pågående utviklingen av ny innsikt i hvordan barn lærer. Forskningen springer ut av forskjellige forskningstradisjoner innenfor samfunnsvitenskap og humaniora. Artiklene har relevans som aktuell forskning for profesjonelt arbeid med barn.

Forskerne drøfter blant annet tema som:

  • eventyr og barns erfaringer
  • lek som læringsarena
  • språktilegnelse
  • undring
  • lek utendørs og helhetlig læring
  • syn på læring i barnehage og skole

Artiklene i boka bidrar med ny kunnskap som gir utdypet forståelse for barns læring innenfor institusjonelle rammer.

LÆRING
er bok nr. 2 i serien Barndom i barnehagen. Første bok heter VENNSKAP.

Til toppen

Flere bøker av Einar Sundsdal og Maria Øksnes:

Du vil kanskje også like

Anmeldelser av Læring

Klargjør ulike syn på læring

Læringsbegrepet er mangetydig. Hvordan det forstås, er avgjørende for en fruktbar samtale om læring. Denne boka er et flott bidrag til denne samtalen.Ingeborg Tveter Thoresen, Første Steg nr. 4, 2016Les hele anmeldelsen

Et varsku til skolepolitikere 08.09.2016

I den rykende ferske boka Læring fra Cappelen Damm Akademisk redigert av Maria Øksnes og Einar Sundsdal er professor Dion Sommer intervjuet. Han fyrer av mot utdanningspolitikkens knefall for PISA.Ingeborg Tveter Thoresen, dagensperspektiv.noLes hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter

Einar Sundsdal, PhD, er førsteamanuensis i pedagogikk ved Fakultet for lærer- og tolkeutdanning, NTNU. Han har doktorgrad i pedagogisk filosofi fra Universitetet i Oslo. Sundsdal har i sin forskning vært særlig opptatt av danningsteori og pedagogiske grunnlagsspørsmål. Han har publisert en rekke artikler som tar opp barnehagepedagogiske problemstillinger.

Sundsdal er redaktør for tidsskrift for pedagogikk og kritikk.

Maria Øksnes, ph.d., er førsteamanuensis i pedagogikk ved Program for lærerutdanning, NTNU, Trondheim. Hennes forskningsinteresser er først og fremst knyttet til områdene lek, fritid, barndom og ungdom. Øksnes har særlig tatt opp emner som danning, demokrati og motstand, barns lekekultur. Øksnes er medredaktør for Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.