Barns læring om språk og gjennom språk (Heftet)

Samtaler i barnehagen

Forfatter:

, , , , , , , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 240
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202341862
Kategori: Barnehagelærerutdanning
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Språk, tekst og matematikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Barns læring om språk og gjennom språk
Samtaler foregår mellom voksne og barn det meste av den tiden de tilbringer sammen. Samtaler er viktige for å lære om både omverdenen og om eget språk. Men dette er så selvfølgelig at førskolelærere kanskje ikke tenker på at de daglige samtalene i barnehagen er viktige læringsarenaer. Forfatterne av denne boka retter derfor oppmerksomheten mot hvordan barn tilegner seg kunnskaper og språk gjennom samtaler med de voksne og andre barn i barnehagen.

Samtalene som presenteres i de ulike kapitlene i boka er både de spontane hverdagssamtalene og de samtalene som førskolelærere har forhåndsbestemte intensjoner med. Selve begrepet samtale innebærer et fellesskap mellom mennesker som taler sammen, og i denne boka vektlegges det at barn hører språk, bruker språk og utvikler ny innsikt og forståelse ved at de deler synspunkter om temaene de snakker om. Slik er også samtalen en viktig del av barns dannelsesprosesser.

Boka retter seg mot førskolelærerstudenter i bachelor- og masterutdanning og mot ansatte i barnehagen. Bokas redaktører og de øvrige bidragsyterne er alle tilknyttet Høgskolen i Vestfold.

Til toppen

Anmeldelser av Barns læring om språk og gjennom språk
«En viktig bok som bidrar til forskningsbasert kunnskap om læring og læringsbegrepet innenfor rammen av vår egen barnehagetradisjon. [...] Temaene i prosjektet egner seg godt til kortere artikler og til forelesninger for ansatte i barnehagen, på den måten kan innholdet nå mange flere enn studentene - hvilket jeg håper den gjør.»Ann Ingjerd Kanestrøm, Første steg 4/2011

Til toppen

Om forfatter
Willy Aagre (f. 1949) er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Vestfold. Han har utgitt en rekke bøker om pedagogikkfaglige temaer, særlig relatert til ungdom. Aagres bøker er gjennomsyret av en dyp interesse for barne- og ungdomskulturen, ikke minst musikkens plass i menings- og identitetsskapingen under oppveksten. Norunn Askeland er professor i norsk ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Hun er tekstforsker og skriver mye, både bøker og artikler. Hun arbeider med master i faglitterær skriving ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold og er med på å utdanne nye sakprosaforfattere hvert år. Gunvor Løkken er professor ved Høgskolen i Vestfold. Eva Maagerø er dosent i norsk ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Hun er tekstforsker og skriver mye, både bøker og artikler. Hun underviser ved master i faglitterær skriving ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold og er med på å utdanne nye sakprosaforfattere hvert år. Marit Skarbø Solem er høgskolelektor i norsk ved Høgskolen i Vestfold.