Å utforske praksis - barnehagen (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 192
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202322250
Kategori: Barnehagelærerutdanning
Fag: Barns utvikling, lek og læring
Nivå: Akademisk
Omtale Å utforske praksis - barnehagen

Med denne boka ønsker forfatterne å inspirere til å utforske praksis i lys av teori. Boka presenterer episoder fra barnehagepraksis som analyseres ut fra teori om lek, samspill og læring. Selv utfordres du til å koble det du har lest til egen praksis.

Boka drøfter videre hvordan vi kan forstå barnehagens rolle i dagens kunnskapssamfunn og dagens utdanningskontekst. Det presenteres teorier om ledelse og organisasjonslæring som kan bidra til å belyse dimensjoner ved læringsprosesser i personalet. Selv om boka primært er skrevet med tanke på kompetanseutvikling for ansatte i barnehager, vil den med sin praksisnære og teoretiske fremstilling også være relevant for studenter og ansatte i utdanning og etterutdanning.

Forlaget har utarbeidet videoressurser som kan benyttes til videre analyse. Det er mulig å bestille en studentlisens og en barnehagelisens. Se også egen temaside for alle bøkene i serien.

Til toppen

Anmeldelser av Å utforske praksis - barnehagen

Jobber du i barnehage? Er du opptatt av kompetanseutvikling? Les denne boken!

«Alle kapitlene avsluttes med en oppsummering og spørsmål til refleksjon. Dette er et godt verktøy for videre arbeid, enten leseren arbeider i barnehage, er student eller er tilknyttet en utdanningsinstitusjon. For noen er det en utfordring å nyttiggjøre seg teori i det praktiske barnehagearbeidet og denne boken knytter teori og praksis sammen på en forståelig måte.»Hege K. Løberg, Pedagogisk bokorm 1/2011

En vågal utgivelse

«Den har som formål å vise hvordan man kan utforske et helt praksisfelt, og hvordan teori og analyser kan være til hjelp i det praktiske arbeide. Det er vågalt, det er krevende, spennende og flott gjort. [...] Samlet sett er dette blitt en imponerende bok.»Per Arneberg, Første steg, 4/2010

Til toppen

Om forfatter

Ruth Jensen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hun har lang praksis som lærer i grunnskolen og som leder av pedagogisk senter på kommunenivå. Siden 2006 har hun arbeidet med utdanningsledelse ved ILS. Hennes forskningsfokus er ledelse, skolelederopplæring og organisasjonslæring innen og på tvers av virksomheter og kontekster.