Å utforske praksis - barnehagen (Heftet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 192
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202322250
Kategori: Barnehagelærerutdanning
Fag: Barns utvikling, lek og læring
Nivå: Akademisk
Omtale: Å utforske praksis - barnehagen

Med denne boka ønsker forfatterne å inspirere til å utforske praksis i lys av teori. Boka presenterer episoder fra barnehagepraksis som analyseres ut fra teori om lek, samspill og læring. Selv utfordres du til å koble det du har lest til egen praksis.

Boka drøfter videre hvordan vi kan forstå barnehagens rolle i dagens kunnskapssamfunn og dagens utdanningskontekst. Det presenteres teorier om ledelse og organisasjonslæring som kan bidra til å belyse dimensjoner ved læringsprosesser i personalet. Selv om boka primært er skrevet med tanke på kompetanseutvikling for ansatte i barnehager, vil den med sin praksisnære og teoretiske fremstilling også være relevant for studenter og ansatte i utdanning og etterutdanning.

Forlaget har utarbeidet videoressurser som kan benyttes til videre analyse. Det er mulig å bestille en studentlisens og en barnehagelisens. Se også egen temaside for alle bøkene i serien.

Til toppen

Flere bøker av Ruth Jensen:

Anmeldelser av Å utforske praksis - barnehagen

Jobber du i barnehage? Er du opptatt av kompetanseutvikling? Les denne boken!

«Alle kapitlene avsluttes med en oppsummering og spørsmål til refleksjon. Dette er et godt verktøy for videre arbeid, enten leseren arbeider i barnehage, er student eller er tilknyttet en utdanningsinstitusjon. For noen er det en utfordring å nyttiggjøre seg teori i det praktiske barnehagearbeidet og denne boken knytter teori og praksis sammen på en forståelig måte.»Hege K. Løberg, Pedagogisk bokorm 1/2011

En vågal utgivelse

«Den har som formål å vise hvordan man kan utforske et helt praksisfelt, og hvordan teori og analyser kan være til hjelp i det praktiske arbeide. Det er vågalt, det er krevende, spennende og flott gjort. [...] Samlet sett er dette blitt en imponerende bok.»Per Arneberg, Første steg, 4/2010

Til toppen

Om forfatter
Ruth Jensen er doktorgradsstipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har lang praksis som lærer i grunnskolen og som leder av pedagogisk senter på kommunenivå. I flere år har hun arbeidet som universitetslektor på masterprogrammet i Utdanningsledelse ved ILS. Hennes forskningsfokus er skolelederes profesjonslæring.