Alle skal med! (Heftet)

Veiledning i den lærende barnehage

Forfatter:

, og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202523015
Kategori: Fagbøker
Fag: Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Nivå: Akademisk
Omtale Alle skal med!

Arbeidet med å ivareta og videreutvikle kvalitet i barnehager er avhengig av personalets kompetanse. Denne boka handler om bruk av veiledning som redskap for kompetansebygging i en lærende barnehage. En lærende barnehage er i stadig utvikling og forandring i tråd med de krav og forventninger som stilles til institusjonen. Boka belyser sentrale forutsetninger som må være tilstede når alle skal med i arbeidet med å utvikle barnehagekvalitet.

Alle skal med! bygger på et interaktivt utviklings- og forskningsarbeid og har en sosiokulturell tilnærming. Resultatene fra forskningsarbeidet er presentert både gjennom faglige drøftinger og gjennom deltakernes perspektiver. Temaene som belyses er kvalitet, ledelse, veiledning, didaktikk og fagspråk. Alt dette ses i sammenheng med hvordan en lærende barnehage kan utvikles.

Til toppen

Flere bøker av Helge Røys, Elin Ødegård og Julie Nordahl:

Om forfatter
Helge Røys er utdannet førskolelærer og er nå cand.polit. og førstelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Han har arbeidet som førskolelærer/styrer i barnehage i 9 år og 21 år som lærer og leder av Institutt for pedagogikk knyttet til lærerutdanning ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Helge har særlig vært opptatt av sosialisering til læreryrkene og læreres kompetanse og har skrevet flere lærebøker for bruk i utdanning av lærere i skole og barnehage.

Elin Ødegård er utdannet førskolelærer og er nå cand.polit. og høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Hun har arbeidet som førskolelærer/ styrer i barnehage i 15 år og 16 år som lærer ved førskolelæreutdanningen. I de siste 10 årene har hovedarbeidsområde vært ulike veilederutdanninger og det Nasjonale programmet "Veiledning av nyutdannede i barnehage og skole". Elin har i de siste 10 årene forsket på nyutdannede førskolelærere, et hovedfagsarbeid som setter søkelyset på nyutdannedes utbytte av veiledning, og et Ph.D.arbeid som setter søkelyset på nyutdannede førskolelæreres kompetansebygging i møte med barnehagens kultur.