Entreprenørskap og ledelse i media (Heftet)

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 384
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202447823
Kategori: Journalistikk og mediefag og Fagbøker
Fag: IJ-forlaget, Innovasjon, Journalistikk, Mediefag, Organisasjon og ledelse
Nivå: Akademisk
Omtale: Entreprenørskap og ledelse i media

Dette er en aktuell og viktig bok for unge som vil inn i en mediebransje i rivende utvikling. Nye medier krever ny tenkning rundt utdanningene innen mediefag. Tradisjonelt har det handlet om journalistikk og kommunikasjon. Nå viser erfaringene at hverdagene handler vel så mye om forretningsutvikling, innovasjon og kontinuerlige omstillinger.

For mange som vil inn i denne bransjen, vil det blant annet bety gründervirksomhet. Og det er her boka er et viktig bidrag. Den byr på forskning om og eksempler på hvor utviklingen tar oss hen; om endret mediebruk, om trender i ledelse av virksomheter relatert til nye og gamle medier, og den handler om entreprenørskap.

Entreprenørskap og ledelse i media er skrevet ut fra norske forhold, og er innrettet både mot dem som jobber i mediebransjen og mot akademikere og studenter innen dette feltet.

Til toppen

Anmeldelser av Entreprenørskap og ledelse i media
«Skap din egen jobb hvis du vil ha jobb i media». Les blogginnlegg fra Jens Barland.netthoder.no, 13. februar 2015Les hele anmeldelsen
«Mediene vil bli utfordret av noen vi ennå ikke har hørt om». Les blogginnlegg om lanseringen.blog.hig.no, 13. februar 2015Les hele anmeldelsen
Les oppslag om lanseringen i Oppland Arbeiderblad.www.oa.no, 16. februar 2015Les hele anmeldelsen
«Denne boken samler mye forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om entreprenørskap og innovasjon i norske medier i årene etter at finans- og mediekrise slo sterkt inn. Den gir løfterike eksempler på at det er mulig å skape medievirksomhet også utenfor de etablerte mediehusene.»Jo Bech-Karlsen, Norsk medietidsskrift 1/2016Les hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter
Jens Barland er førsteamanuensis i medieledelse og innovasjon ved NTNU. Hans doktorgrad omhandler skjæringspunktet mellom journalistikken og det kommersielle, med eksempler fra VG og Aftonbladet. Hans spesialfelt er forretningsutvikling i redaksjonelle medier og digital publisering. Robert W. Vaagan (f. 1953) er dr.philos. og jobber som førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag, Høgskolen i Oslo og Akershus. Han har mangeårig og variert yrkesbakgrunn fra offentlig og privat sektor i Norge og fra internasjonal virksomhet. Vaagan underviser og forsker særlig innen informasjon og kommunikasjon og medieentreprenørskap, blant annet med fokus på samarbeid mellom utdanning og arbeidsliv.