Kvifor vart det slik?
Norsk historie gjennom 10 000 år
Dag Hundstad , Svein Ivar Angell , Knut Dørum og John Ragnar Myking
Forfatter: | Håkon Rune Folkenborg |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2018 |
Antall sider: | 184 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk: | Bokmål |
ISBN/EAN: | 9788202600853 |
Kategori: | Historie, religion og filosofi og Fagbøker |
Fag: | Historie, Naturfag og samfunnsfag |
Nivå: | Akademisk |
Én fortid- mange fortellinger er en praktisk orientert innføring i hva historiebruk er. Boka tar for seg ulike spørsmål som: Hvorfor er fortiden viktig for oss, og hvorfor kommer det stadig nye framstillinger med nye fortellinger om de samme fortidige hendelsene? Hvorfor engasjerer mange seg i hvordan fortiden formidles, og i hvilke sammenhenger møter vi på referanser og iscenesettelser av fortiden? I hvilke former kommer disse i, og hvilke typer funksjoner fyller historiebruken?
Sentrale nøkkelbegreper og kategoriseringer gjennomgås for å gi leseren både innsikt i historiebruk, og analytiske redskaper for egne undersøkelser. Denne boka gir grunnlag for å tilegne seg en reflektert holdning til dette mangfoldige og sammensatte feltet som utgjør historiebruk.
Boka henvender seg særlig til lærere og studenter som skal undervise i samfunnsfag og historie. Den vil også være aktuell innenfor fagområder som sosialantropologi og sosiologi hvor samtidens ulike varianter av historiebruk tematiseres, og for alle andre med interesse for ulike framstillinger av fortiden.
Norsk historie gjennom 10 000 år
Dag Hundstad , Svein Ivar Angell , Knut Dørum og John Ragnar Myking
[...] boken er lagt opp på en pedagogisk måte med varierte og lett forståelige eksempler. Gjennom å få kategorier å tenke i og oppgaver å løse, utfordres leseren til selv å tenke og utvikle seg til en kompetent, kvalifisert og myndig historiebruker. Slik kan også leseren bli inspirert til selv å utforske fagfeltet, noe som vel også er noe av poenget med en innføringsbok. Som student eller lærer får man også konkrete ideer til hvordan man kan arbeide for å utvikle skoleelevers historiebrukskompetanse.
Ketil Knutsen, Historisk tidsskrift 04/2018