Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 272
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Serie: Pedagogikk og elevkunnskap
ISBN/EAN: 9788276348866
Kategori: Grunnskolelærerutdanning og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale: Elevmangfold i skolen 1-7
Elevmangfold i skolen 1-7 er skrevet for lærerstudenter som skal få en utdanning tilpasset 1-7 trinn i skolen. Boken retter oppmerksomheten mot elever i all deres mangfold. Elever i 1-7 trinn opplever overgang fra barnehage til skole og fra barneskole til ungdomsskole. De skal lære å være elever samtidig som de skal være venner og utvikle relasjoner med mange jevnaldrende og voksne med samme etniske bakgrunn og språk eller forskjellige. Elevers utvikling fra 5 år til 13 år er et viktig tema i boken. Deres psykiske velvære og livsverden med positive og negative opplevelser har betydning for muligheter til læring individuelt og i fellesskap. Barns seksualitet og barns kjønn blir satt inn i skoleperspektiv, med viktig kunnskap for vordende og kvalifiserte lærere. Anerkjente forskere har skrevet bidragene til denne boken. I kapitlene presenteres praksiseksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.

Til toppen

Flere bøker av Ragnhild Stene Collin-Hansen, Peder Haug, Rune Johan Krumsvik, Øyvind Kvello, Elaine Munthe, Harriet Bjerrum Nielsen, May Britt Postholm, Magne Raundalen, Åse Røthing, Jon-Håkon Schultz, Kariane Therese Westrheim og Geir Winje:

Om forfatter
Peder Haug er Fil Dr. fra Universitetet i Stockholm, og er i dag professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda, avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking i Volda, Norsk senter for barneforskning ved NTNU i Trondheim, Norges forskningsråd og Universitetet i Stavanger. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter og gitt ut bøker og artikler med tema fra barnehage, skole, lærerutdanning og spesialundervisning. Et faglig sentreringspunkt er studier av utdanningsreformer. Rune Johan Krumsvik er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen, samt professor II ved Høgskulen Stord/Haugesund. Krumsvik leder forskningsgruppen Digital Learning Communities, UiB, som driver utdanningsforskning både i skolen og i høyere utdanning. Han har publisert flere bøker og en rekke vitenskapelige artikler som omhandler IKT, undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt. Øyvind Kvello har hovedfag i pedagogikk og doktorgrad i utviklingspsykologi, i tillegg til videreutdanning i familieterapi og kognitiv atferdsmodifikasjon. Han har vært ansatt som terapeut i ulike deler av hjelpeapparatet, og er nå førsteamanuensis i utviklingspsykologi ved NTNU, Psykologisk institutt. Forskningsområdene er barns psykiske helse, samspill, omsorgssvikt og mishandling. Elaine Munthe er professor i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger og professor II ved Senter for profesjonsstudier, HiO. Hun arbeider med utviklingsprosjekter og kursvirksomhet innen læreres klasse- og læringsledelse. Hennes forskningsfelt er læreres arbeid i klasserommet og usikkerhet i lærerarbeidet. Et annet forskningsfelt er praksisopplæring og lærerutdanneres arbeid. Elaine Munthe er leder av Følgegruppen for lærerutdanningsreformen oppnevnt av Kunnskapsdepartementet (2010–2015). May Britt Postholm er professor ved PLU, NTNU, samt professor II ved Høgskolen i Buskerud, avd. lærerutdanning. Postholms interessefelt er hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode. Magne Raundalen er kjent for et bredt publikum som barne- og krisepsykolog. Først tilknyttet Universitetet i Oslo, deretter Universitet i Bergen (1975-90), siden 1990 ved Senter for Krisepsykologi. Han ledet Raundalenutvalget (2012) og har skrevet en rekke bøker blant annet Det viktigste i barne­oppdragelsen (1995) og bøkene Krisepedagogikk og Kan vi snakke med barn om alt? har han skrevet sammen med Jon-Håkon Schultz (2006). For sitt arbeid for barns beste har han fått en rekke priser, og han ble i år 2000 utnevnt til Kommandør av St. Olavs Orden. Åse Røthing er professor ved Høgskolen i Oslo og Akershus hvor hun underviser ved masterstudiet i flerkulturell og internasjonal utdanning. Røthing har doktorgrad innen religionssosiologi og kjønnsforskning fra Det teologiske fakultet (UiO), og har deretter et post.doc-prosjekt om undervisning om seksualitet i skolen knyttet til Senter for tverrfaglig kjønnsforskning (UiO). Hun har jobbet som forsker i forskningsprogrammet "Kulturell kompleksitet i det nye Norge" (Culcom, UiO) ledet av Thomas Hylland Eriksen. Her studerte hun, med utgangspunkt i klasseromsobservasjoner og lærebokanalyser, hvordan «norskhet» forstås og «produseres» i ungdomsskolen. Røthing har blant annet skrevet boken Seksualitet i skolen. Perspektiver på undervisning (2009, sammen med Stine H. B. Svendsen), har redigert antologiene Verdier (2008, sammen med Oddbjørn Leirvik) og Norske seksualiteter (2009, sammen med Wencke Mühleisen), og er aktuell som redaktør sammen med Geir Afdal og Espen Schjetne for boka Empirisk etikk i pedagogiske praksiser, som kommer på Cappelen høsten 2014. I boka Pedagogikk - en grunnbok (Stray og Wittek (red.) 2014) bidrar hun med to kapitler om kjønn og identitet. Jon-Håkon Schultz har doktorgrad i spesialpedagogikk innen temaet ungdom og psykososiale problemer. Han har skrevet lærebøker om tilpasset opplæring, blant annet Ingen ut av rekka går(2008). Han har vært leder av PP-tjenestens kriseteam i Oslo og har siden år 2000 samarbeidet med Magne Raundalen om klinisk arbeid med elever som har opplevd krig i Uganda og Gaza. Han er ansatt ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, NKVTS og ved Universitetet i Tromsø. Han forsker nå på krisehåndtering innenfor en pedagogisk kontekst.

Geir Winje er dosent ved Høgskolen i Sørøst-Norge, der han arbeider ved lærerutdanningene. Han arbeider mye med religionsfaglige problemstillinger og er særlig opptatt av religionsundervisning, religiøs kunst og moderne religiøsitet. Winje har publisert flere artikler og bøker på disse fagområdene, blant annet «Religioner, mangfold og etikk i barnehagen», «Høytidsmarkering i barnehagen», «Guddommelig skjønnhet» (om kunst i religionene) og «Hekser og healere» (om moderne religiøsitet).