Elevmangfold i skolen 1-7 (Heftet)

Serie: Pedagogikk og elevkunnskap 

Forfatter:

, , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 272
Forlag: Høyskoleforlaget
Språk: Bokmål
Serie: Pedagogikk og elevkunnskap
ISBN/EAN: 9788276348866
Kategori: Grunnskolelærerutdanning og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Omtale Elevmangfold i skolen 1-7
Elevmangfold i skolen 1-7 er skrevet for lærerstudenter som skal få en utdanning tilpasset 1-7 trinn i skolen. Boken retter oppmerksomheten mot elever i all deres mangfold. Elever i 1-7 trinn opplever overgang fra barnehage til skole og fra barneskole til ungdomsskole. De skal lære å være elever samtidig som de skal være venner og utvikle relasjoner med mange jevnaldrende og voksne med samme etniske bakgrunn og språk eller forskjellige. Elevers utvikling fra 5 år til 13 år er et viktig tema i boken. Deres psykiske velvære og livsverden med positive og negative opplevelser har betydning for muligheter til læring individuelt og i fellesskap. Barns seksualitet og barns kjønn blir satt inn i skoleperspektiv, med viktig kunnskap for vordende og kvalifiserte lærere. Anerkjente forskere har skrevet bidragene til denne boken. I kapitlene presenteres praksiseksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.

Til toppen

Om forfatter
Peder Haug er Fil Dr. fra Universitetet i Stockholm, og er i dag professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda, avdeling for humanistiske fag og lærarutdanning. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking i Volda, Norsk senter for barneforskning ved NTNU i Trondheim, Norges forskningsråd og Universitetet i Stavanger. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter og gitt ut bøker og artikler med tema fra barnehage, skole, lærerutdanning og spesialundervisning. Et faglig sentreringspunkt er studier av utdanningsreformer.
Rune Johan Krumsvik er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen, samt professor II ved Høgskulen Stord/Haugesund. Krumsvik leder forskningsgruppen Digital Learning Communities, UiB, som driver utdanningsforskning både i skolen og i høyere utdanning. Han har publisert flere bøker og en rekke vitenskapelige artikler som omhandler IKT, undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt.
Elaine Munthe er professor i pedagogikk ved Universitetet i Stavanger og professor II ved Senter for profesjonsstudier, HiO. Hun arbeider med utviklingsprosjekter og kursvirksomhet innen læreres klasse- og læringsledelse. Hennes forskningsfelt er læreres arbeid i klasserommet og usikkerhet i lærerarbeidet. Et annet forskningsfelt er praksisopplæring og lærerutdanneres arbeid. Elaine Munthe er leder av Følgegruppen for lærerutdanningsreformen oppnevnt av Kunnskapsdepartementet (2010–2015).
May Britt Postholm er professor ved PLU, NTNU, samt professor II ved lærerutdanningen ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Postholms interessefelt er hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode.
Bøker i serien