Elever med lese- og skrivevansker (Heftet)

Hva vet vi? Hva gjør vi?

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 110
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202365158
Kategori: Grunnskolelærerutdanning og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Norsk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lærerutdanning, Spesialpedagogikk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lese- og skriveopplæring, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Pedagogikk og elevkunnskap, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lærerutdanning, Lærerutdanning, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning
Nivå: 4. trinn, Grunnskole, 4. trinn, Norsk som andrespråk, 3. trinn, Grunnskole, 3. trinn, Norsk som andrespråk, Profesjonsmarkedet, Akademisk, 7. trinn, Grunnskole, 7. trinn, Norsk som andrespråk, 6. trinn, Grunnskole, 6. trinn, Norsk som andrespråk, 5. trinn, Grunnskole, 5. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 5-7, Grunnskole, Barnetrinnet 5-7, Norsk som andrespråk, 10. trinn, Grunnskole, 10. trinn, Norsk som andrespråk, 9. trinn, Grunnskole, 9. trinn, Norsk som andrespråk, 8. trinn, Grunnskole, 8. trinn, Norsk som andrespråk, Ungdomstrinnet, Grunnskole, Ungdomstrinnet, Norsk som andrespråk, Akademisk, 2. trinn, Grunnskole, 2. trinn, Norsk som andrespråk, 1. trinn, Grunnskole, 1. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 1-4, Grunnskole, Barnetrinnet 1-4, Norsk som andrespråk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Elever med lese- og skrivevansker

Lese- og skrivevansker har tradisjonelt vært noe spesialpedagogene arbeider med, men i dag har den enkelte lærer fått et langt større ansvar for å forebygge og å oppdage lese- og skrivevansker på et tidlig tidspunkt. Da er det viktig at læreren har kunnskap om lese- og skrivevansker og om vanskenes sammenheng med skriftspråkets grunnleggende prinsipper og lese- og skriveutviklingens dimensjoner.

Denne boka presenterer hva vi i dag vet om dysleksi og leseforståelsesvansker, og hva lærere kan gjøre for å kartlegge elevenes lese- og skriveutvikling, oppdage lese- og skrivevansker og sette i gang relevante tiltak eller forebyggende og tilpasset opplæring.

Boka er aktuell for lærerstudenter, lærere, spesialpedagoger og andre som jobber med eller er opptatt av lese- og skriveopplæring.

Til toppen

Anmeldelser av Elever med lese- og skrivevansker
«Boka vil være godt egnet som pensumlitteratur både for lærerstudenter og andre studenter innenfor (spesial)pedagogikk som sikter inn mot arbeid med utredning av elever i skoleverket. Den vil også være egnet for leselærere og for kontaktlærere med lese- og skrivesvake elever i klassen. Bokas styrke er at den går så grundig til verks når det gjelder beskrivelsen av delprosessene som inngår i lesing og gjennom at forfatteren tilstreber å begrunne både forståelse av vanskene og tiltak gjennom forskningsmessig dokumentasjon.»Anne-Cathrine Thurmann-Moe, Norsklæreren 1/2013

Til toppen

Om forfatter
Solveig-Alma Halaas Lyster er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Lyster har både gjennom sin tidligere praksis som lærer, logoped og pedagogisk-psykologisk rådgiver og gjennom sitt forskningsarbeid fokusert spesielt på språk- og leseutvikling og språk-, lesevansker og dysleksi. Hennes forskning har vært knyttet både til forebygging av lese- og skrivevansker, til forholdet mellom språk og lesing og til hvordan ulike dimensjoner i leseprosessen påvirker hverandre i leseutviklingen. Både kartlegging av utvikling og av vansker samt tiltak er i fokus i hennes arbeid. Hun har en omfattende publikasjon om temaene språk og lesing både nasjonalt og internasjonalt.