Didaktiske utfordringer i kroppsøving (Heftet)

Forfatter:

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202675288
Kategori: Grunnskolelærerutdanning , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Kroppsøving, Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale Didaktiske utfordringer i kroppsøving

I Didaktiske utfordringer i kroppsøving presenteres problemstillinger som etter innføringen av fagfornyelsen har spesiell relevans i kroppsøvingsfaget. Forfatterne drøfter ulike sider ved lærerens undervisnings- og vurderingspraksis i faget.

Den første av bokas tre deler utforsker ulike sider ved sammenhengen mellom fagfornyelsen og hvordan faget nå kan forstås, oppleves, legitimeres og tilrettelegges for. I del 2 blir de overordnede temaene elevenes livsmestring og elevenes dannelse diskutert i en kroppsøvingsfaglig kontekst. I den siste delen vendes blikket fremover. To kapitler utfordrer på hver sin måte etablert praksis med tanke på karaktersetting i faget. Avslutningskapitlet presenterer og diskuterer modellbasert praksis som en mulig løsning på mange av de utfordringene som tidligere har blitt skissert i boka.

Didaktiske utfordringer i kroppsøving bidrar med ny kunnskap og innsikt til det kroppsøvingsdidaktiske fag- og forskermiljøet. Boka henvender seg til forskere, lærerutdannere, studenter og lærere.

Til toppen

Om forfatter

Erlend Ellefsen Vinje jobber som dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hans forsknings- og undervisningsarbeid er knyttet til fagområdene kroppsøving/idrett og pedagogikk. Han har også en bistilling som dosent ved OsloMet knyttet til de samme fagområdene. Vinje har syv års erfaring som lektor i grunnskolen og har undervist i blant annet kroppsøving på både mellom- og ungdomstrinn. Vinje har en doktorgrad fra Aalborg Universitet og ph.d.-programmet «Utdannelse, læring og filosofi». Han har skrevet flere bøker, vitenskapelige artikler og står bak ulike læremidler i kroppsøvingsfaget, både trykte og digitale. I 2012 mottok han Formidlingsprisen fra Høgskolen i Oslo og Akershus.