Det friksjonsfrie samfunn (Heftet)

Om utviklingen av nye digitale tjenester

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 226
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202412234
Kategori: Samfunnsvitenskap og Fagbøker
Fag: Sosiologi, Akademisk, Samfunnsvitenskap, Organisasjon og ledelse, Akademisk, Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag, Samfunnsfag, Akademisk, Samfunnsvitenskap, Markedsføring, Akademisk, Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag, Innovasjon, Akademisk, Økonomi, markedsføring og organisasjonsfag, Samfunnsvitenskap, Akademisk
Nivå: Akademisk, Profesjonsmarkedet, Akademisk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Det friksjonsfrie samfunn

Den teknologiske utviklingen går raskt. Det ene produktet avløser det andre, og mange tjenester som for kort tid siden ble sett på som nye, er allerede utdaterte.

Forskere ved noen av verdens fremste universiteter sier at halvparten av dagens jobber kommer til å forsvinne i løpet av de neste 20 årene. Mediesektoren gjennomfører dramatiske endringer i jakten på bærekraftige forretningsmodeller, mens Facebook sier at de skal lage den perfekte personifiserte avis for alle mennesker i hele verden. De har allerede fått med seg aktører som New York Times, National Geographic, BBC News og mange flere som publiserer stoffet direkte på Facebook gjennom «instant articles».

Overgangen fra tradisjonell tjenesteyting og fysiske produkter til digitale tjenester skaper utfordringer på en rekke samfunnsområder. For det første har digitale tjenester svært lave transaksjonskostnader, hvilket betyr at de er lett tilgjengelige for de fleste organisasjoner og konsumenter. For det andre kan de skape nettverkseffekter dersom de er designet på rette måten, slik Facebook er. Disse to egenskapene bidrar i seg selv til å endre konkurransebildet i samfunnet, fordi de ofte fører til selvforsterkende vekst.

Nye, nettverksbaserte organisasjonsmodeller kobler aktører sammen i nye typer nettverk, noe alle de store digitale aktørene som Apple, Amazon, Alibaba, Facebook og Google utnytter i stor skala. Gjennom disse koblingene kan en knytte sammen sporene fra våre hverdagsaktiviteter med de digitale sporene og slik skape både bedre og mer tilpassede tjenester enn det som var mulig tidligere.

Boka Det friksjonsfrie samfunn tar opp mange av de grunnleggende forskjellene mellom industrisamfunnets forretningsmodeller og digital forretnings- og tjenesteutvikling. Den viser utviklingen av noen av de store og dominerende aktørene, samt hvilke samfunnsmessige konsekvenser mange av disse endringene fører med seg.

Til toppen

Anmeldelser av Det friksjonsfrie samfunn
«Teksten er skrevet i en blanding av essayistisk og akademisk stil, i et lettlest språk som gjør den tilgjengelig for et bredt publikum. Kapitlene bygger ikke på hverandre, det vil si at man ikke trenger å lese boka fra perm til perm. Delene vil fungere fint som uavhengige bidrag.»Hege K. Andreassen, Sosiologisk tidsskrift 2/2016
«Dette er en viktig bok, fordi den, som forgjengerne, undersøker den digitale økonomiens egenskaper og hvilke implikasjoner disse har for hvordan vi produserer, distribuerer og konsumerer varer og tjenester.»Jon Lanestedt, Norgesuniversitetet, 11. november 2015Les hele anmeldelsen

Til toppen

Om forfatter
Arne Krokan er professor ved NTNU der han arbeider med prosjekter som omhandler problemstillinger i skjæringspunktet mellom teknologi, organisasjon og samfunn. Han er også professor II i nettverksøkonomi ved Markedshøyskolen. Krokan er mag.art. i familiesosiologi og dr.polit. i medievitenskap fra Universitetet i Oslo og har skrevet flere bøker.