Barns utvikling i barnehagealder (Heftet)

En utviklingspsykologisk innføring

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 184
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202478513
Kategori: Barnehagelærerutdanning , Helse og sosialfag , Fagbøker og Utdanningsvitenskap
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid, Pedagogikk, Psykologi og psykiatri, Sosial- og omsorgsfag, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Barns utvikling i barnehagealder

Barns utvikling i barnehagealder gjør rede for endringer som skjer i barns liv og væremåte fra barnet unnfanges, gjennom barnehagealderen og fram til skolealder. De ulike endringene er forankret i både klassiske teoretikere og nyere forskning. Boka gir innblikk i barns typiske væremåte på sentrale utviklingsområder som biologisk betinget utvikling, sosial utvikling, emosjonell utvikling og kognitiv utvikling. Forskjeller i barns utvikling er også diskutert.

Boka består av 9 kapitler med følgende tema:

  • tidlig utvikling
  • biologisk betinget utvikling
  • motorisk utvikling
  • tidlig sosialt samspill
  • lek og læring
  • emosjoner og temperament
  • tilknytning og selvoppfatning
  • persepsjon og tenkning
  • språk og kommunikasjon

Barns utvikling i barnehagealder henvender seg til ledelsen og personalet i barnehagene, barnehagelærerutdannere og barnehagelærerstudenter på både bachelor- og masternivå samt videreutdanning. Den er også aktuell for flere profesjonsutdanninger, både innen pedagogikk, spesialpedagogikk og sosial- og helsefag.

Til toppen

Om forfatter

Richard Haugen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet.

Haugen har sine forskningsområder innenfor kognitiv psykologi, motivasjons- og læringspsykologi samt spesialpedagogikk. Han har publisert flere internasjonale artikler, kapitler i fagbøker og vært redaktør for blant annet 4-bindsverket Barn og unges læringsmiljø. Haugen har også lang praksis som lærer og skoleleder fra grunnskole/spesialskole.