Barn, språk og kultur (Heftet)

Språkutvikling fram til sjuårsalderen

Forfatter:

og

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 342
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202277505
Kategori: Barnehagelærerutdanning , Grunnskolelærerutdanning og Språk og litteratur
Fag: Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Norsk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Lærerutdanning, Språk, tekst og matematikk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Barnehagelærerutdanning, Barnehagelærerutdanning, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Litteratur- og språkvitenskap, Akademisk, Språk og litteratur, Lærerutdanning, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning
Nivå: Akademisk, 2. trinn, Grunnskole, 2. trinn, Norsk som andrespråk, 4. trinn, Grunnskole, 4. trinn, Norsk som andrespråk, 3. trinn, Grunnskole, 3. trinn, Norsk som andrespråk, 1. trinn, Grunnskole, 1. trinn, Norsk som andrespråk, Barnetrinnet 1-4, Grunnskole, Barnetrinnet 1-4, Norsk som andrespråk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Barn, språk og kultur

Dette er ei bok for alle som er opptatt av barns språkmiljø og språkutvikling. Forfatterne ser barns språkutvikling i et kulturelt perspektiv og tar opp følgende temaer:

Innføring i hva barnet lærer når det lærer språk, med særlig vekt på ulike sider ved kommunikativ kompetanse Førspråklig kommunikativ utvikling Muntlig språkutvikling fram til sjuårsalderen Gutters og jenters bruk av språk Kulturell variasjon i voksnes kommunikasjon med spedbarn og småbarn Barns erobring av skriftspråket Barn som vokser opp med mer enn ett språk Barnehage og skole som språkmiljø for enspråklige og to-/flerspråklige barn med ulike typer bakgrunn

Boka er spesielt aktuell for norskundervisning i førskole- og allmennlærerutdanningen. Den vil være nyttig for førskole- og skolelærere, foreldre, politikere og ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste og i barnehage- og skoleforvaltning.

Til toppen

Om forfatter

Margareth Sandvik (f. 1956) er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus og er opptatt av tekstteori, særlig samtale og argumentasjon, og av språkutvikling med vekt på tekstkompetanse.

f. 1946, har lærerutdanning, norsk hovedfag fra Universitetet i Bergen og mastergrad i Bilingual Education fra Boston University. Hun er høgskolelektor i norsk ved førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo og har tidligere vært knyttet til Høgskolen i Bergen og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.