Barn og unges læringsmiljø 4 (Heftet)

Med vekt på lærevansker

Forfatter:

, , , , , , , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2010
Antall sider: 362
Illustratør: Fønnebø, Bente
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788276348989
Kategori: Helse og sosialfag og Utdanningsvitenskap
Fag: Psykologi og psykiatri, Akademisk, Helse- og sosialfag, Pedagogikk og lærerutdanning, Akademisk, Helse- og sosialfag, Akademisk, Spesialpedagogikk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning, Sosial- og omsorgsfag, Akademisk, Helse- og sosialfag, Pedagogikk, Akademisk, Pedagogikk og lærerutdanning
Nivå: Akademisk, Profesjonsmarkedet, Akademisk, Høgskole/universitet, Akademisk
Omtale: Barn og unges læringsmiljø 4
I boka drøftes begrepet lærevansker i relasjon til språk og tospråklighet, skriftspråk, matematikk, syn, hørsel, utviklingshemning, ADHD, autisme, Tourette syndrom, migrasjon, psykiske vansker, sosial kompetanse samt nonverbale lærevansker. Leseren får også en innføring i hvordan lærevansker kan kartlegges som grunnlag for tiltak, og hvordan barnehage/skole kan samarbeide med hjemmet om barn og unge med lærevansker. Teoretisk basert innsikt blir anvendt med tanke på praktiske tiltak overfor barn og unge og deres familier. Teoriutvalget er forankret innen nyere forskning med hovedbasis i kognitive, atferdsteoretiske og humanistiske teoritradisjoner. Nevrobiologisk tilnærming, psykodynamisk teori og nyere utvikling innen relasjonell psykoanalyse samt systemperspektivet der søkelyset rettes mot familien, er også representert.

Barn og unges læringsmiljø 4 er aktuell innen flere profesjonsutdanninger relatert til områder som pedagogikk, spesialpedagogikk og sosial- og helsefag. Boka er interessant for alle som har sitt daglige virke blant barn og unge.

Til toppen

Om forfatter

Richard Haugen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet.

Haugen har sine forskningsområder innenfor kognitiv psykologi, motivasjons- og læringspsykologi samt spesialpedagogikk. Han har publisert flere internasjonale artikler, kapitler i fagbøker og vært redaktør for blant annet 4-bindsverket Barn og unges læringsmiljø. Haugen har også lang praksis som lærer og skoleleder fra grunnskole/spesialskole.

Vivian D. Nilsen er førstelektor i pedagogikk og spesialpedagogikk ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Hun har erfaring fra grunnskolen både som lærer, spesialpedagog og rektor. Nilsen er medforfatter i flere av bindene i bokserien Barn og unges læringsmiljø og er i tillegg redaktør av Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen (2014).

Adam Vogt er førstelektor i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Vogt har arbeidet i barnehage, som lærer i barne- og ungdomsskole, spesiallærer, skolerådgiver og pedagogisk-psykologisk rådgiver. Han har omfattende praksis fra videreutdanning i spesialpedagogikk og utdanning av pedagogisk-psykologiske rådgivere.