Barn og unges læringsmiljø 3 (Heftet)

Med vekt på sosiale og emosjonelle vansker

Forfatter:

, , , , , og

Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2008
Antall sider: 556
Illustratør: Fønnebø, Bente
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788276341980
Kategori: Helse og sosialfag og Utdanningsvitenskap
Fag: Pedagogikk, Psykologi og psykiatri, Sosial- og omsorgsfag, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Barn og unges læringsmiljø 3
Barn og unges læringsmiljø 3 behandler psykiske og sosiale problemtilstander som vi finner hos barn og unge i dagens samfunn på en mer omfattende måte enn det som ofte er vanlig i fagbøker innen spesialpedagogikk, psykologi og barne- og ungdomspsykiatri. Forfatterne tar opp en rekke diagnosegrupper som atferdsforstyrrelse, ADHD, autisme, schizofreni, angstlidelser, stemningslidelser, spiseforstyrrelser, selvskading, psykosomatiske problemer m.m. I tillegg får leseren en innføring i krisepedagogikk samt god oversikt over mindre alvorlige problemer som vanligvis ikke får en diagnose.

Barn og unges læringsmiljø gir et grundig bidrag til teoretisk forståelse av sosiale og emosjonelle vansker og behandling og tiltak overfor disse, så vel som innsikt i risiko- og beskyttelsesfaktorer basert på empirisk forskning. Boka overfører teoretisk innsikt til praktiske tiltak overfor barn og unge og deres familier, i barnehagen og i skolen, både kartleggingsarbeid, organisatoriske tiltak, samarbeidsforhold, rådgivning, forebygging og behandling. Tiltaksarbeidet retter seg mot både førskolebarn, eldre barn og ungdom.

Boka er aktuell innen flere profesjonsutdanninger utover pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi, som sosialt arbeid, sosialpedagogikk og vernepleie. Boka vil være interessant for alle som har sitt daglige virke blant barn og unge.

Til toppen

Du vil kanskje også like

Om forfatter

Richard Haugen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet.

Haugen har sine forskningsområder innenfor kognitiv psykologi, motivasjons- og læringspsykologi samt spesialpedagogikk. Han har publisert flere internasjonale artikler, kapitler i fagbøker og vært redaktør for blant annet 4-bindsverket Barn og unges læringsmiljø. Haugen har også lang praksis som lærer og skoleleder fra grunnskole/spesialskole.

Vivian D. Nilsen er førstelektor i pedagogikk og spesialpedagogikk ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. Hun har erfaring fra grunnskolen både som lærer, spesialpedagog og rektor. Nilsen er medforfatter i flere av bindene i bokserien Barn og unges læringsmiljø og er i tillegg redaktør av Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen (2014).

Magne Raundalen er kjent for et bredt publikum som barne- og krisepsykolog. Først tilknyttet Universitetet i Oslo, deretter Universitet i Bergen (1975-90), siden 1990 ved Senter for Krisepsykologi. Han ledet Raundalenutvalget (2012) og har skrevet en rekke bøker blant annet Det viktigste i barne­oppdragelsen (1995) og bøkene Krisepedagogikk og Kan vi snakke med barn om alt? har han skrevet sammen med Jon-Håkon Schultz (2006). For sitt arbeid for barns beste har han fått en rekke priser, og han ble i år 2000 utnevnt til Kommandør av St. Olavs Orden. Jon-Håkon Schultz har doktorgrad i spesialpedagogikk innen temaet ungdom og psykososiale problemer. Han har skrevet lærebøker om tilpasset opplæring, blant annet Ingen ut av rekka går(2008). Han har vært leder av PP-tjenestens kriseteam i Oslo og har siden år 2000 samarbeidet med Magne Raundalen om klinisk arbeid med elever som har opplevd krig i Uganda og Gaza. Han er ansatt ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, NKVTS og ved Universitetet i Tromsø. Han forsker nå på krisehåndtering innenfor en pedagogisk kontekst. Adam Vogt er førstelektor i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Vogt har arbeidet i barnehage, som lærer i barne- og ungdomsskole, spesiallærer, skolerådgiver og pedagogisk-psykologisk rådgiver. Han har omfattende praksis fra videreutdanning i spesialpedagogikk og utdanning av pedagogisk-psykologiske rådgivere.