Serie: Villstjerne-trilogien
Serienummer: 1
ISBN/EAN: 9788202491000
Kategori: Ungdomsromaner
Alder: 12 - 16
Omtale: Villstjerne-trilogien: Demonenes sang. Første bok

Tretten år gamle Thorgil lever et helt vanlig liv i 1930-tallets Oslo. En dag snus alt på hodet. Thorgil får vite at han er halvt dverg, og at hans far, som han aldri har truffet, er dvergenes konge. I følge med to krigere forlater han den hjemlige tryggheten og begir seg ut på en reise gjennom et urolig Europa, til dvergenes rike langt inne i Tien Shans ville fjell. Men kongedømmet er truet av både indre og ytre fiender. Snart er Thorgil en viktig del i kampen for å hindre at dvergenes rike skal gå under.

Demonenes sang er første bok i Villstjerne-trilogien, og Chris Tvedts debut som barnebokforfatter.

Anmeldelser av Villstjerne-trilogien: Demonenes sang. Første bok
"Chris Tvedt har på et vis skapt en moderne fantasyroman hvor handlingen er lagt til vårt eget univers. Tien Shan er ikke et sted han har funnet opp, men som faktisk finnes. […] Handlingen foregår på 1930-tallet, og det snakkes om både nazi-Tyskland og kommunist-Sovjet. Slik kan leseren samtidig lære litt om historie, selv om romanen ikke er utpreget historisk. Dette blir blandet inn i et univers av mystiske vesener som munker og yetier. De har ikke gode hensikter, og det er noe som tilsier at det som foregår i Europa har en sammenheng med ondskapen som rår i Thien San. Slik sett lykkes Tvedt med å skape sitt helt egne univers hvor han blander fantasi og virkelighet. Romanen er spennende bygd opp og har mye driv."Kristina Brembach Furuvang, Barnebokkritikk.no

Chris Tvedt (f. 1954) er født i Bergen. Han er forfatter, advokat og har i tillegg til jus studert litteraturvitenskap oa ved Universitetet i Bergen. De senere år har han vært forfatter på heltid.

Tvedt debuterte i 2005 med kriminalromanen Rimelig tvil. Han har senere skrevet flere bøker med advokathelten Mikael Brenne som gjennomgangsfigur. I 2010 fikk han Rivertonprisen for Dødens sirkel. I 2012 utga han Av jord er du kommet, med kriposetterforsker Edvard Matre i hovedrollen, og i 2013 kom Den blinde guden, som han har skrevet sammen med sin kone, Elisabeth Gulbrandsen. VGs Sindre Hovdenakk ga denne boken terningkast 6 og skrev blant annet følgende i sin panegyriske anmeldelse: «...et flott gjennomført stykke arbeid [...] Kort sagt: God fornøyelse!.» Den tredje boken om Matre, Djevelens barn, kom høsten 2014.