Karsten og Petra spiser glass - På eventyr i Stockholm (Innbundet)

Serie: Karsten og Petra-bøkene 

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 96
Illustratør: Holt, Anne G.
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Serie: Karsten og Petra-bøkene
ISBN/EAN: 9788202366759
Kategori: Romaner for barn
Alder: 4 - 8
Omtale: Karsten og Petra spiser glass - På eventyr i Stockholm

Karsten og Petra skal på lang-helg til Stockholm sammen med morfar og Esther og Løveungen og Frøken Kanin. Karsten har reist med fly før, men for Petra er det første gang. Da er det godt å ha morfar i nærheten. Stockholm er en stor by og Esther har lånt en leilighet på Søder av en hun kjenner. Først vil de se "Gamla stan". Der er det smale gater, gamle hus og mange små morsomme butikker. I kjelleren på slottet er det et spennende museum, Livrustkammaren, hvor de kan kle seg ut.
Det er veldig mye å se og gjøre i Stockholm. Karsten og Petra besøker Junibacken, Vasaskipet og et vannmuseum som heter Aquaria. Og Skansen er et fantastisk sted med både dyr og gamle hus. Karsten og Petra opplever masse og samtidig får de tid til å leke og spise glass.
Boken er en blanding av reiseguide og fortelling på samme måte som Karsten og Petra hilser på kongen (Oslo) og Karsten og Petra i Tivoli (København). Det passer fint med en bok om Stockholm også i denne serien. Inne i boken finner vi noen små lapper med norske og svenske ord som betyr ulike ting, som f.eks. glass.

Nominert til Kulturdepartementets fagbokpris 2013

Til toppen

Om forfatter

Tor Åge Bringsværd (f.1939 i Skien) har fått mange priser både som forfatter og dramatiker, bl.a. Kritikerprisen, Rivertonprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Riksmålsprisen og Ibsenprisen. Serien om Gobi ble dessuten nominert til Nordisk råds litteraturpris. Han er oversatt til over 20 språk og teaterstykkene hans er oppført i mange land. Han er bosatt i Hølen – den lille, hemmelige landsbyen litt nord for Moss.

Bringsværd skriver for alle aldre, like gjerne for barn som for voksne, og er dessuten en strålende essayist. «Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et publikum som er våkent og skarpt nok til å forstå og fornemme ting som ikke alltid lar seg forklare», skrev Tor Åge Bringsværd en gang i medlemsbladet for Bokklubbens Barn. Og han fortsatte:

Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet. Barn er kloke nok til å akseptere at det finnes situasjoner der også dyr og blomster kan snakke, og forståelsesfulle nok til å innrømme også fisk og skalldyr et privatliv. Jeg skriver for barn fordi barn ikke ustanselig roper på en bruksanvisning. Det hender også at jeg skriver for et mer voksent publikum. Men det opplever jeg mest som et slit.

For meg er det et spørsmål om å holde meg språklig våken. Og da vet jeg ingen bedre måte enn å holde kontakten med barn.
Barn bruker nemlig ofte språket på en slik måte at det er som om vi hører ordene for første gang. Hvis vi tar oss tid til å lytte. Setninger – så duggfriske og uberørte av klisjéer – at det rent støkker i en.

Det er mitt håp at hvis jeg holder kontakten med barna rundt meg, så kan jeg kanskje også holde kontakten med barnet i meg – det barn jeg en gang var, og som ennå finnes der inne, bak dobbelthaker og skjegg. Derfor ikke bare skriver jeg barnebøker. Jeg leser dem også! Helst billedbøker.