Sesam sesam (Innbundet)

Forfatter:

, Kaia Linnea Dahle Nyhus (Illustratør)

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 48
Illustratør: Nyhus, Kaia Linnea Dahle
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202561499
Kategori: Bildebøker
Alder: 7 - 10
Omtale Sesam sesam

Brødrene Al og Kas deler rom og datamaskin. Når storebror har venner på besøk får ikke Al bli med. Men han kan bruke maskinen igjen når de er dratt. En dag er det noe på skjermen som ikke burde ha vært der …

Barn er mer utsatt for seksuelt innhold på nettet enn noen gang før. Svært få foreldre legger inn sperrer og filter på nettsøk hjemme, og dagens barn debuterer tidligere med porno enn før. Gro Dahle er prisbelønnet og kritikerrost for å ta opp problematiske tema for barn og unge lesere.

Til toppen

Flere bøker av Gro Dahle:

Anmeldelser av Sesam sesam

Barn som ser nettporno 30.09.2017

"Dahle skriver rytmisk, sensitivt, godt. Hun trekker en parallell til eventyret om Ali Baba og de førti røverne fra «Tusen og én natt». Sesam Sesam er ordene brødrene Kasim og Ali bruker for å få opp dørene til røvernes hule. Også dørene som åpnes for Kas og Al fører til gull. Men nettet har også mørkere hulrom. Her er de voksne avgjørende, og moren til Al løser situasjonen godt. Hun øker ikke guttenes skamfølelser, men forklarer porno som «skuespill for voksne». (...)
Vi trenger bøker om dilemmaer som barna møter. At barnebøker har et tydelig pedagogisk formål, som å forklare porno, er ikke et problem. Forutsetningen er at det kunstneriske nivået er høyt. Det er det hos Dahle, som tidligere har skrevet om skilsmisse, incest, vold, depresjon."
 
Maya Troberg Djuve, Dagbladet

Pornopraten 24.10.2017

"Med enkle virkemidler får illustratør Kaia Dahle Nyhus fint fram spenningen og skammen knyttet til barnets møte med porno: et ansikt som rødmer, et blikk som slår ned, voldsom fargebruk og kaotiske kruseduller. At fortellingen både begynner og slutter på gutterommet, er en god innramming."
"Dette spenningsforholdet mellom mor og sønn er interessant. Også moren blir berørt av det hun har oppdaget: Hun utbryter «oi» før hun foreslår at de skal spise middag (for å vinne tid?), og deretter er hun «nesten andpusten, som om hun har reist rundt hele jorda og akkurat kommet tilbake». Dette får fint fram hvor skambelagt porno er, både for barn og voksne."Hilde Dybvik, Barnebokkritikk

Mer enn porno 23.10.2017

"Forfatteren Gro Dahle har i flere bøker for barn vist at hun tør å ta tak i vanskelige og tabubelagte emner. Hennes innfallsvinkel er både poetisk og jordnært enkel. Hun lar seg ikke fange av den konforme sjenansens tendens til tåkete omveier.
(Als) opplevelse er meget effektfullt illustrert av Kaia Dahle Nyhus. (...) Denne boka befester hennes posisjon. Hun får fram Als mange sinnstilstander, også forvirringen som oppstår i møte med pornografien på nettet."Marianne Lystrup, Vårt Land

Sagolikt sex 15.10.2017

"För det som är så fint med Sesam Sesam är att den inte lämnar barnet ensamt med sina frågor, sin skam eller sitt äckel, men inte heller med sin nyfikenhet, lystnad och den sprittande känslan i kroppen.
Den låter saker och ting vara - och ger därmed barnen möjlighet att prata om något som är skitsvårt och skitkonstigt. På så vis ställer den sig helhjärtat på barnets sida.
Jag vill varmt rekommendera den till alla mina pryda och frispråkiga vänner därute. "Jenny Högström, Aftonbladet

«Sesam, sesam» handler for lite om porno 09.10.2017

"Som fortelling og bildebok betraktet er Sesam, sesam et kunstverk av høy kvalitet. Kaia Dahle Nyhus er en mester i å formidle stemninger og følelser. Det er gjennom illustrasjonenes fargebruk at bokas bærende kontrast blir tydeligst. Hverdagen er gjengitt i duse farger, for det meste lys blå og lys gul. I møte med det forbudte blir fargene kraftige: svart, signalgult, rødt og rosa. Kombinert med at Als øyne blir til spiraler, skapes en opplevelse av ellevilt tivoli og spenning. Det er ingen tvil om at pornoen er både forlokkende og kvalmende – akkurat som en karusell.

Gro Dahle har et gjenkjennelig lyrisk språk. Hun leker seg med gjentak og rytme, og boka er som vanlig en takknemlig høytlesningsbok."

Petra J. Helgesen, Periskop.no

Joda, også porno bør vi snakke om 04.10.2017

"Illustrasjonene slår en i øynene, de fyller boksidene helt og beveger seg fra mildt blått og hverdagslig til farlig rødt og skrikende gult, før de dempes igjen i det kveldsgrå, vanlige, kanskje trygge?
Gro og Kaia Dahle utfordrer. (...) Bøkene har et klart pedagogisk-terapeutisk tilsnitt, men blir mer enn det, der Dahles lydhøre språk fyller ut eller relativiserer (...) Dahle Nyhus' intense og uredde illustrasjoner."

Anne Cathrine Straume, NRK

- Hvem er målgruppen for denne boken? 04.10.2017

"Teksten er enkel, kortfattet uten sterke, språklige effekter. Og illustrasjonene, både fargebruk og ansiktsuttrykk- mildt og dust i starten, heftig, skarpt med emosjonell signalkraft (...).
(...) nyttig som utgangspunkt når skole og hjem må ta opp grensesetting og den virkelighet som Internet, mobiltelefon og PC byr barn i dag."Finn Stenstad, Tønsberg Blad

Gro Dahle utfordrer barnelitteraturens siste tabu: pornokikking 26.09.2017

"Dahle legger mer vekt på opplevelsen av porno enn på selve pornografien. Jeg synes at hennes forklaring «skuespill for voksne» er god og nyttig, men jeg er usikker på om den er dekkende og tilstrekkelig.

Hvorvidt det er rett å normalisere porno, er et etisk spørsmål som hver enkelt har sitt svar på. (...)

Fra et litterært perspektiv må boken sees som en didaktisk dialog, godt tilrettelagt. Bokens beste trekk er antagelig øyne og ansiktsuttrykk hos Al der han svinger fra sjokk til skam, undring og sjenanse. (...)
Ikke til kosestunden

En vanlig innvending mot Dahles bøker er at de «ikke er for alle». Det er i beste fall en misforståelse. Barn har som regel stor nysgjerrighet og stor empatisk kompetanse.

Men det er helt sikkert at bøkene sjelden egner seg som kosestund, og de fungerer best for lesere som er forberedt på de temaene som tas opp."

MOrten Olsen Haugen, Aftenposten

Til toppen

Om forfatter

Gro Dahle

Gro Dahle er født i 1962 og bor på Tjøme i Vestfold. Hun er cand.mag. fra Universitetet i Oslo og har studert kreativ skriving ved Høgskolen i Telemark. I 1987 debuterte hun med Audiens – en diktsamling som ble meget godt mottatt. Hun har siden markert seg som en av våre mest sentrale lyrikere, med samlinger som Apens evangelium (1989), Linnea-pasjonen (1992), Regnværsgåter (1994) og Hundre tusen timer (1996). I 1998 kom Karneval, dikt i utvalg, med etterord av Arild Linneberg. I 2006 kom hennes første voksenroman: Huset i snøen, som fikk en enstemmig god mottakelse fra kritikerne. I 2012 kom Hundre tusen timer i ny utgave, med etterord av Steinar Opstad. Novellesamlingen Amerika (2015) gir en overbevisende skildring av en liten familie som flytter fra Norge til Amerika, sett fra barnets perspektiv.

Gro Dahle har skrevet bøker i mange sjangre og vunnet en rekke litterære priser, bl.a. Brageprisen for beste barnebok 2002, Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur i 2004 og Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur, beste illustrasjon, for boken Håpe sa gåsa, i 2011. Sistnevnte er illustrert av Gro Dahles datter Kaia Linnea Dahle Nyhus. Flere av Gros øvrige bøker er illustrert av hennes mann, Svein Nyhus. Sammen ble de tildelt Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok i 2014 for bildeboka Akvarium. I 1998 mottok Dahle Aschehoug-prisen for sitt samlede forfatterskap. I 2015 ble hun tildelt Triztan Vindtorns poesipris for sin innsats for norsk poesi.

Gro Dahles bøker er oversatt til en rekke språk. Hun har holdt mange populære skrivekurs og utgitt bøker om å skrive.

Dette skriver Øystein Rottem i Norges litteraturhistorie om Gro Dahle:

Tekstene til Gro Dahle (1962–), født i Oslo, oppvokst i USA, kan ved første gangs gjennomlesning virke både banale og tilgjort sære, men leser man dem grundigere, vil man oppdage at de åpner for en rekke assosiasjoner som peker i mange og overraskende retninger. Dahle leker seg både med folkeeventyr, skjebnefortellinger og bibelske skapelsesberetninger, og 'underliggjør' slik de hverdagshistoriene som ligger i bunnen både av hennes dikt og hennes prosa. Hun er blitt betegnet både som 'naivist' og som 'surrealist' – den første betegnelsen er mer treffende enn den siste. Hennes naivisme springer imidlertid ut av en streng formbevissthet. Det inntrykk av intuitiv og spontan tilblivelse som mange av tekstene hennes gir, er således forræderisk. Hun er teknisk skolert, har studert litteratur ved universitetet og er en av de mange som 'fant seg selv' ved forfatterskolen i Bø. Til Hagen forteller Dahle at hun nok arbeider etter de spontane innfalls metode, men at hun er "veldig strukturert og analytisk" når hun redigerer tekstene sine etterpå. De er da også i virkeligheten stramt komponert, med et gjennomgående tematisk mønster der de samme bildene og motivene går igjen på nytt og på nytt. Dessuten har diktsamlingene gjerne en episk tråd og kan derfor leses som mer eller mindre skjulte fortellinger.

En sprudlende livs- og skrivelyst preger forfatterskapet. Tekstene kan i så måte ligne en tributt til menneskets skaperkraft og kreativitet. Dahle har da også reist mye omkring og forelest på kurser om 'creative writing'. Men mange av hennes tekster har også en mørk undertone, der det burleske glir over i det makabre og groteske. I det siterte intervjuet tilstår hun at hun er fascinert av det ekle: "Jeg elsker å tenke på å legge hunden min i stekeovnen og skru på varmen. Groteske bilder surrer rundt i hodet mitt. Hvordan ville det være å tenne fyr på seg selv? Slike historier og skjebner er noe av det morsomste jeg kan tenke på. Rare historier med brutale og fæle undertoner. (...) Hjemme har jeg en hel vegg med forferdelige bilder, mennesker som er stigmatisert, hvor blodet renner ut av øynene og hendene ... Dette syns jeg er snacks!"