Mira og det farlige under sengen (Innbundet)

Serie: Mira 2

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 40
Illustratør: Nyhus, Egil
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
Serie: Mira
Serienummer: 2
ISBN/EAN: 9788202391300
Kategori: Bildebøker
Alder: 3 - 6
Omtale: Mira og det farlige under sengen
Mira er et lite monster som bor i byen Bø sammen med foreldrene sine. Hun har lagt seg, men så banker det på vinduet, og det er den store stygge ulven som er redd og vil sove hos henne. Det får den lov til, men ikke lenge etter kommer fugleskremselet Grusifer og familien Frankengress og bakemester Voldemortsen. Og alle er redde og vil sove hos Mira.
Etterhvert finner de ut hva det er som skremmer dem, og historien får en lykkelig slutt.
En søt, sprelsk og morsom monsterhistorie. Egil Nyhus har tegnet slik at figurene er akkurat pase skumle for små lesere.
Dette er den andre boka om Mira. Den første, Mira mister matlysten, er solgt til Danmark.

Til toppen

Anmeldelser av Mira og det farlige under sengen

Småskummelt for småfolk

"Sjarmerende og morsom bok som med gjennomarbeidet tekst og fine illustrasjoner viser at det skumle kanskje ikke er så farlig likevel. Gjenkjennelig for store og små."Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen

Når de skumle blir redde

"Tor Åge Bringsværd er som vi vet flink til å sette ting på hodet. I Mira og det farlige under sengen møter vi det lille monsteret Mira og hennes familie som alle er monstre."Kari Gisholt, Varden

Til toppen

Om forfatter

Tor Åge Bringsværd (f.1939 i Skien) har fått mange priser både som forfatter og dramatiker, bl.a. Kritikerprisen, Rivertonprisen, Aschehougprisen, Doblougprisen, Riksmålsprisen og Ibsenprisen. Han er oversatt til over 20 språk og teaterstykkene hans er oppført i mange land. Han er bosatt i Hølen - den lille, hemmelige landsbyen litt nord for Moss.

Bringsværd skriver for alle aldre - like gjerne for barn som for voksne. "Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et publikum som er våkent og skarpt nok til å forstå og fornemme ting som ikke alltid lar seg forklare", skrev Tor Åge Bringsværd en gang i medlemsbladet for Bokklubbens Barn. Og han fortsatte:

"Jeg skriver for barn fordi jeg liker å ha et intelligent publikum som ikke nødvendigvis må ha alt inn med teskjeer, men som er lekent og fantasirikt nok til å henge med i svingene selv om bordet skulle løfte seg og fly ut gjennom vinduet. Barn er kloke nok til å akseptere at det finnes situasjoner der også dyr og blomster kan snakke, og forståelsesfulle nok til å innrømme også fisk og skalldyr et privatliv. Jeg skriver for barn fordi barn ikke ustanselig roper på en bruksanvisning. Det hender også at jeg skriver for et mer voksent publikum. Men det opplever jeg mest som et slit.

For meg er det et spørsmål om å holde meg språklig våken. Og da vet jeg ingen bedre måte enn å holde kontakten med barn.
Barn bruker nemlig ofte språket på en slik måte at det er som om vi hører ordene for første gang. Hvis vi tar oss tid til å lytte. Setninger - så duggfriske og uberørte av klisjéer - at det rent støkker i en.

Det er mitt håp at hvis jeg holder kontakten med barna rundt meg, så kan jeg kanskje også holde kontakten med barnet i meg - det barn jeg en gang var, og som ennå finnes der inne, bak dobbelthaker og skjegg. Derfor ikke bare skriver jeg barnebøker. Jeg leser dem også! Helst billedbøker."