Akvarium (Innbundet)

Forfatter:

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Innbundet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 48
Illustratør: Nyhus, Svein
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202439682
Kategori: Bildebøker
Alder: 6 - 12
Omtale: Akvarium

KRITIKERPRISEN FOR BESTE BARNE- OG UNGDOMSBOK 2014

Moa bor i tredje etasje. Der har hun et eget rom, en egen seng og et eget vindu hvor hun kan se hele verden. Moren til Moa bor i akvariet i stua. For moren til Moa er en fisk. En stor, flott gullfisk. Moa synes hun er finere enn alle fisker i hele verden.

Men hvordan forholder omverdenen seg til en liten jente som bor alene med en gullfisk? Og hvordan takler Moa ensomheten, og alle de dagligdagse gjøremålene barn på samme alder vanligvis ikke engang forholder seg til?

Gro Dahle og Svein Nyhus' nye bildebok er deres første samarbeid siden God natt, natt, fra 2009. Den kan leses som en allegori over temaet omsorgssvikt; en jente som må ta vare på sin egen mor – ikke omvendt. Men den kan også leses som en magisk og absurd hverdagsfabel. Akvarium er en både var og hard bok, om et vanskelig og vondt tema.

Til toppen

Flere bøker av Gro Dahle:

Anmeldelser av Akvarium

Allegorisk om omsorgssvikt

"Vi møter Moa som lever og ånder for fisken i akvariet i stua. Oppi det svømmer fisken som Moa kaller mor. […] Fortellingen om Moa og moren er en elevert allegori der vi raskt fornemmer at fisken representerer moren til barnet. Historien om Moa er den smertefulle beretningen om barnet som bebyrdes med ansvar langt utenfor dets omsorgsevner. Lest slik viser Akvarium en vond og dyster side av en virkelighet som dessverre rammer noen barn. […] Akvarium er etter min vurdering en ekte allalderbok der barn og voksne i fellesskap med den som utgangspunkt får belyst et alvorlig problem i forholdet mellom barn og voksne."
 
Finn Stenstad, Tønsbergs Blad
"Akvarium er en hjerteskærende historie om pigen Moa, der bor alene med sin mor, som er en fisk. [...] som altid kender Gro Dahle en vej ud af mørket og op af vandet. Ledsaget af billeder, man aldrig glemmer."
 
Steffen Larsen, Politiken (Danmark)

Utsøkt, mesterlig og svært foruroligende

"[…] med høy puls og stjerner bak brilleglassene åpner anmelderen andektig den nye boken Akvarium med det fantastisk fine omslaget, og blir straks trukket inn i fortellingen om lille Moa […] Nyhus leker seg digitalt i denne boken, briljerer med sin særegne form for kubisme og detaljer dandert i bevisste komposisjoner […] Fargebruken er utsøkt i det duse og dempete med en blå/grå/gul undertone. […] Svein Nyhus sine illustrasjoner er fantastiske, Gro Dahles tekst er både sprudlende og vakkert dempet. Hun er en sann poet, han er en multikunstner"Rune Johan Andersson, Numer 1/2015

Når mamma er en fisk

"Det er en aldri så liten begivenhet når Gro Dahle og Svein Nyhus utgir sin første barnebok sammen på fem år. De er begge blant Norges fremste barnebokkunstnere. Sammen lager de bøker om ting en skulle tro det var umulig å lage barnebøker om. Det gjelder også «Akvarium». […] «Akvarium» er mer subtil enn mange av de andre bøkene deres, og vil neppe provosere noen. Men hjerteskjærende er den. […] Dahles tekst er glassklar, men poetisk, enkel og samtidig meningstett. Gjentakelser, oppramsing og hyppige linjeskift gir en slags bølgende effekt når den leses høyt […] Vekslingen mellom lys og mørke i bildene er også en god indikator på hvordan Moa har det. Når hun er på skolen, er fargene lyse, men hjemme er det mørkt. Unntaket er det opplyste akvariet, som tar all oppmerksomheten. […] Sannsynligvis håper forfatterne å gi barn som trenger det den samme opplevelsen av å bli forstått, når de leser boka. Om de vil lykkes med det, eller om tematikken er for vag, er jeg usikker på. Men at de har laget en bok som gir leserne mye å tygge på, er det ingen tvil om."Marie L. Kleve, Dagbladet

Inn i mørke rom

"Gro Dahle og Svein Nyhus gjør det igjen: Går inn i små barns mørkeste rom og lager gripende poesi av det de ser. […] Dahles følsomme håndtering av språkets muligheter er vakkert til stede også i denne boken. Her er ingen overflødige ord. Selv når hun gjentar enkeltord flere ganger etter hverandre, tjener de sin hensikt, og øker puls og intensitet. Beskrivelsene er gjerne enkle, men likevel så innforstått treffsikre at det søkker i en. Hun får også klart fram hvordan barn som regel har en formidabel lojalitet til foreldrene sine, hvor tilpasningsdyktige de er, hvor mye de holder ut, og hvor viktig det er at omsorgspersoner utenfor har evne til å høre mellom svarene. Åpenheten i boken, at den ikke er konkret med hva som er morens problem, er en styrke. Slik vil den kunne berike både små og store lesere, som kommer til boka med hver sine referanser. Den tilbakeholdte og duse fargebruken, Moas følsomme, men stiliserte uttrykk, og valget av kaospregede, halvabstraherte detaljer i interiøret er en viktig del av den totalopplevelsen denne boken gir. Til sammen skaper tekst og bilder en utfordrende, bevegende helhet."Marianne Lystrup, Vårt Land

Mor er en fisk

"Stærk og poetisk billedbog om omsorgssvigt for børn af Gro Dahle og Svein Nyhus. [...] Det er [...] en gennemtænkt tekst Gro Dahle har skrevet. Hun skriver virkelig smukt og præcist. [...] Enhver, der er blevet svigtet vil kunne genkende følelsen helt umiddelbart. Derfor virker bogen også vældig stærkt. [...] Akvarium er umiskendeligt en norsk alvorstung fortælling, mesterligt skrevet og illustreret. Det er stor kunst, præcis og nøgtern som få."Damian Arguimbau, Barnebokkritikk.no

Når mamma er en fisk

"… en vakker bok, både storslått, lyrisk, fabulerende og litt skremmende. […] Det er på et plan ei historie om omsorgssvikt det handler om, der det er Moa som må ta seg av moren og ikke omvendt. Men det er også en slags magisk fabel fra hverdagen, som gjennom en kort tekst og store fantastiske illustrasjoner åpner rom inn i fantasiens verden. For selv om en kan ane en både mørk og dyster historie, er det noe ved illustrasjonene denne gangen som uten å uskyldiggjøre historien også snakker et mildt språk om det vonde og vanskelige."Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad

Til toppen

Om forfatter

Gro Dahle

Gro Dahle er født i 1962 og bor på Tjøme i Vestfold. Hun er cand.mag. fra Universitetet i Oslo og har studert kreativ skriving ved Høgskolen i Telemark. I 1987 debuterte hun med Audiens – en diktsamling som ble meget godt mottatt. Hun har siden markert seg som en av våre mest sentrale lyrikere, med samlinger som Apens evangelium (1989), Linnea-pasjonen (1992), Regnværsgåter (1994) og Hundre tusen timer (1996). I 1998 kom Karneval, dikt i utvalg, med etterord av Arild Linneberg. I 2006 kom hennes første voksenroman: Huset i snøen, som fikk en enstemmig god mottakelse fra kritikerne. I 2012 kom Hundre tusen timer i ny utgave, med etterord av Steinar Opstad. Novellesamlingen Amerika (2015) gir en overbevisende skildring av en liten familie som flytter fra Norge til Amerika, sett fra barnets perspektiv.

Gro Dahle har skrevet bøker i mange sjangre og vunnet en rekke litterære priser, bl.a. Brageprisen for beste barnebok 2002, Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur i 2004 og Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur, beste illustrasjon, for boken Håpe sa gåsa, i 2011. Sistnevnte er illustrert av Gro Dahles datter Kaia Linnea Dahle Nyhus. Flere av Gros øvrige bøker er illustrert av hennes mann, Svein Nyhus. Sammen ble de tildelt Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok i 2014 for bildeboka Akvarium. I 1998 mottok Dahle Aschehoug-prisen for sitt samlede forfatterskap. I 2015 ble hun tildelt Triztan Vindtorns poesipris for sin innsats for norsk poesi.

Gro Dahles bøker er oversatt til en rekke språk. Hun har holdt mange populære skrivekurs og utgitt bøker om å skrive.

Dette skriver Øystein Rottem i Norges litteraturhistorie om Gro Dahle:

Tekstene til Gro Dahle (1962–), født i Oslo, oppvokst i USA, kan ved første gangs gjennomlesning virke både banale og tilgjort sære, men leser man dem grundigere, vil man oppdage at de åpner for en rekke assosiasjoner som peker i mange og overraskende retninger. Dahle leker seg både med folkeeventyr, skjebnefortellinger og bibelske skapelsesberetninger, og 'underliggjør' slik de hverdagshistoriene som ligger i bunnen både av hennes dikt og hennes prosa. Hun er blitt betegnet både som 'naivist' og som 'surrealist' – den første betegnelsen er mer treffende enn den siste. Hennes naivisme springer imidlertid ut av en streng formbevissthet. Det inntrykk av intuitiv og spontan tilblivelse som mange av tekstene hennes gir, er således forræderisk. Hun er teknisk skolert, har studert litteratur ved universitetet og er en av de mange som 'fant seg selv' ved forfatterskolen i Bø. Til Hagen forteller Dahle at hun nok arbeider etter de spontane innfalls metode, men at hun er "veldig strukturert og analytisk" når hun redigerer tekstene sine etterpå. De er da også i virkeligheten stramt komponert, med et gjennomgående tematisk mønster der de samme bildene og motivene går igjen på nytt og på nytt. Dessuten har diktsamlingene gjerne en episk tråd og kan derfor leses som mer eller mindre skjulte fortellinger.

En sprudlende livs- og skrivelyst preger forfatterskapet. Tekstene kan i så måte ligne en tributt til menneskets skaperkraft og kreativitet. Dahle har da også reist mye omkring og forelest på kurser om 'creative writing'. Men mange av hennes tekster har også en mørk undertone, der det burleske glir over i det makabre og groteske. I det siterte intervjuet tilstår hun at hun er fascinert av det ekle: "Jeg elsker å tenke på å legge hunden min i stekeovnen og skru på varmen. Groteske bilder surrer rundt i hodet mitt. Hvordan ville det være å tenne fyr på seg selv? Slike historier og skjebner er noe av det morsomste jeg kan tenke på. Rare historier med brutale og fæle undertoner. (...) Hjemme har jeg en hel vegg med forferdelige bilder, mennesker som er stigmatisert, hvor blodet renner ut av øynene og hendene ... Dette syns jeg er snacks!"