Denne boka handler om å drive utviklings- og endringsarbeid i tilknytning til barnehagens pedagogiske praksis gjennom aksjonsforskning som arbeidsform. Aksjonsforskning er en arbeidsform som er preget av involvering og samskapte læringsprosesser ut fra et ønske om en kritisk vurdering og nødvendig endring av den pedagogiske praksisen i barnehagen.
Aksjonsforskning på mange vis har både et teoretisk og et praktisk perspektiv. For å drive godt utviklingsarbeid i barnehagen må en kjenne til de teoretiske grunnlagene for de valg som blir gjort i praktisk utviklingsarbeid i barnehagen. De praktiske valgene kommer fram i de kapitlene som tar for seg aksjonsforskning i fire ulike barnehager.
Kjell-Åge Gotvassli er professor i ledelse ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH) og Nord universitet. Siden 1990 har han utgitt en rekke artikler og bøker innen ledelse- og personalutvikling i barnehagen. Hans arbeider har vært med på å løfte fram ledelse i barnehagen som et viktig fagfelt i Norge og Norden.