Legg i ønskeliste

Forfatter: , , , , , , , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2013
Antall sider: 218
Forlag: Cappelen Damm
Språk: Bokmål
ISBN/EAN: 9788202384715
Kategori: Grunnskolelærerutdanning og Utdanningsvitenskap
Fag: Lærerutdanning, Pedagogikk
Nivå: Akademisk
Omtale: Å lære å bli lærer
Studenter i grunnskolelærerutdanningene vil med denne boka få en forståelse av hvorfor utdanningen deres er formet slik den er, og hvilke ytre forhold som virker inn på den. Forfatternes ønsker dessuten å gi studentene en verktøyskasse for å mestre utdannings tre viktigste aspekter: Faglig tyngde, didaktisk kompetanse og mestring av sosiale relasjoner.

Til toppen

Flere bøker av Arne Apelseth, Jan Olav Fretland, Frode Olav Haara, Åse Haraldstad, Gjert Langfeldt, Vegard Fusche Moe, Øyvind Førland Standal, Per Jarle Sætre, Bjørn Sørheim, Hilde Aga Ulvestad og Tobias Werler:

Om forfatter
Gjert Langfeldt har vært professor i didaktikk ved Universitetet i Agder, forskningsleder for lærerutdanningen som professor II ved Høgskolen i Sogn og Fjordane og Gjesteprofessor ved universitet i Wien og visiting Scholar ved universitetet i Oxford.
Innen didaktikkfeltet har Langfeldt bl.a. arbeidet med hvordan samfunnsmessige endringer slår inn i undervisningssektoren i form av endret styring og endrede krav til skoler og elever. Langfeldt har også arbeidet med ledelse innen utdanningsfeltet, og er nå i ferd med på å avslutte det NFR finansierte forskningsprosjektet "Lærende regioner" som undersøker betydningen av regionale forskjeller for å forstå forskjeller i elevprestasjoner. Langfeldt er emeritus siden september 2013. Per Jarle Sætre har doktorgrad i geografididaktikk og arbeider som dosent ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Han har i 22 år arbeidet i grunnskolelærerutdanningene og praktisk-pedagogisk utdanning. I tillegg til geografididaktikk har han i flere år undervist og arbeidet med forsknings- og utviklingsprosjekt knyttet til miljøundervisning.